![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Pfaff Coverlock 4862
Hej, jag har en Pfaff Coverlock 4862 men när jag trär om den för att sy täcksöm så blir det hela tiden hoppstygn. Jag har testat allt...bytt nålar trätt om maskinen miljontals gånger etc. Finns det någon som har erfarenhet om denna maskin och kan ge lite tips på bra inställningar eller andra lösningar på mitt problem?
Tack på förhand. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej, jag har likadan maskin och samma problem. Min fungerar hyfsat som den ska om jag har en vanlig symaskinsnål till vänster och en overlocknål (Elx705) till höger. Har jag två overlocknålar är det precis som den vänstra är för lång och då dras tråden av. Har jag två vanliga symaskinsnålar blir det som för kort och hoppstygn. Men en av varje har varit bäst hittills. Prova det.
Eller om maskinen är ganska ny lämna in på garantin... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Har ni provat att sänka pressarfotstrycket rejält med ratten på vänster sida?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Nej, det har jag inte haft en tanke på, ska testa sen. Just nu är den dock på service
![]() Förhoppningen är ju att den ska funka prima sen, utan justeringar ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tack för tipsen. Ska lämna in den på service på garantin så skulle de se om de kunde ordna problemet, så det är bara att vänta och se.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
hoppstygn...
Hej strumpetossa!
Har själv en 4862 som syr kanonbra, även cover! Det verkar som du prövat det mesta, men hoppstygn brukar för det mesta bero på nålen (uddstött el. böjd,fel typ - ska va EL705 helst, fel isatt - på cover ska höger nål sitta högre upp, att den inte kommit "ända upp" el rent av bakåfram ibland), felträdd är inte heller ovanligt (tyvärr är det en lila fyrkant på den där vita "flärpen" när man trär undergriparen men den ska bara träs vid kedjesöm, vid cover går man direkt bort till den lilla "silvriga öglan" på botten till vänster. (Fy vad svårt det va att skriva begripligt, hoppas du förstår hur jag menar ![]() Båda nåltrådarna ska också gå rakt åt vänster efter trådspänningshuset och inte "upp över". Ibland kan också trådkvalitén spela roll, använd helst syntettråd m bra kvalité, bomull håller oftast inte så bra overlock. Ja det var de grejer jag kom på just nu iaf, det kan ju vara något med griparinställning... men då får man kolla med en verkstad förstås. Men nu har det kanske fixat sej med garantin då ? Hoppas det å lycka till! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Min maskin är ju på service som skrivet och tydligen är det nåt fel på den men ingen vet vad...så det tar tid. Har dock idag fått en lånemaskin så nu blir det sy av
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:43.