Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-02-06, 19:06   #1
strumpetossa strumpetossa är inte uppkopplad

Pfaff Coverlock 4862

Hej, jag har en Pfaff Coverlock 4862 men när jag trär om den för att sy täcksöm så blir det hela tiden hoppstygn. Jag har testat allt...bytt nålar trätt om maskinen miljontals gånger etc. Finns det någon som har erfarenhet om denna maskin och kan ge lite tips på bra inställningar eller andra lösningar på mitt problem?

Tack på förhand.
strumpetossa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-07, 08:09   #2
malin83 malin83 är inte uppkopplad

Hej, jag har likadan maskin och samma problem. Min fungerar hyfsat som den ska om jag har en vanlig symaskinsnål till vänster och en overlocknål (Elx705) till höger. Har jag två overlocknålar är det precis som den vänstra är för lång och då dras tråden av. Har jag två vanliga symaskinsnålar blir det som för kort och hoppstygn. Men en av varje har varit bäst hittills. Prova det.
Eller om maskinen är ganska ny lämna in på garantin...
malin83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-08, 18:49   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Har ni provat att sänka pressarfotstrycket rejält med ratten på vänster sida?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 05:34   #4

Nej, det har jag inte haft en tanke på, ska testa sen. Just nu är den dock på service
Förhoppningen är ju att den ska funka prima sen, utan justeringar
Gammal 2010-02-24, 07:21   #5
strumpetossa strumpetossa är inte uppkopplad

Tack för tipsen. Ska lämna in den på service på garantin så skulle de se om de kunde ordna problemet, så det är bara att vänta och se.
strumpetossa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-24, 14:09   #6
Mijann Mijann är inte uppkopplad

hoppstygn...

Hej strumpetossa!
Har själv en 4862 som syr kanonbra, även cover!
Det verkar som du prövat det mesta, men hoppstygn brukar
för det mesta bero på nålen (uddstött el. böjd,fel typ - ska va EL705 helst, fel isatt - på cover ska höger nål sitta högre upp, att den inte kommit "ända upp" el rent av bakåfram ibland),
felträdd är inte heller ovanligt (tyvärr är det en lila fyrkant på den där vita "flärpen" när man trär undergriparen men den ska bara träs vid kedjesöm, vid cover går man direkt bort till den lilla "silvriga öglan" på botten till vänster. (Fy vad svårt det va att skriva begripligt, hoppas du förstår hur jag menar .
Båda nåltrådarna ska också gå rakt åt vänster efter trådspänningshuset och inte "upp över". Ibland kan också trådkvalitén spela roll, använd helst syntettråd m bra kvalité, bomull håller oftast inte så bra overlock. Ja det var de grejer jag kom på just nu iaf, det kan ju vara något med griparinställning... men då får man kolla med en verkstad förstås. Men nu har det kanske fixat sej med garantin då ? Hoppas det å lycka till!
Mijann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-24, 14:46   #7

Min maskin är ju på service som skrivet och tydligen är det nåt fel på den men ingen vet vad...så det tar tid. Har dock idag fått en lånemaskin så nu blir det sy av
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:43.