![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Virka mössa
Hej!
Jag virkade precis klart en mössa enligt sverres beskrivning : http://spel.icakuriren.se/ArticlePag...?sAction=PRINT Mössan blev riktigt snygg, men alldeles för tajt. Jag är ganska nybörjare och fattar inte riktigt varför. Tror att jag gjorde allt rätt när jag ökade, inte helt säker. Kan det bero på hur hårt man drar åt maskerna elr? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det beror nog på masktätheten, det kan ju faktiskt vara så att du virkar lite hårt och då blir det ju för litet, men såg också att det inte var någon masktäthet angiven. Men testa att öka storleken på virknålen med en storlek (:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
|
Citat:
![]() Jag virkar däremot med lite tjockare garn än beskrivning och med virknål 4,5 tror det duger. Men ska testa att inte dra åt lika mycket. På mössan jag gjorde drog jag åt så mycket som det gick, kanske man inte ska? Måste även tilläga att jag har själv ett litet huvud och beskrivningen e vuxen size. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
virkad mössa
Hej!
Du håller ju garnet om pekfingret när du virkar. Låt garnet löpa löst runt fingret. Du kan ju provvirka några varv med sådär en 20 maskor så ser du hur du ska hålla ,tror jag. Lycka till! Inga-Lill (Tyskland) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Man ska virka så att det känns bra, sedan så får man justera nålstorleken efter det, virkar man hårt så får man ta en större nål och virkar man löst (vilket jag gör) får man ta en mindre virknål. Men om det är möjligt för dig att virka lite lösare utan att det blir hål så är det ju en bra ide att testa det (:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
|
Citat:
Jag har en fråga när det gäller fastmaskor(fm). Jag gör som i den här filmen: http://www.garnstudio.com/lang/se/vi...oryid=6&page=1 Alltså jag stoppar nålen mellan "maskbågarna". Men det står att fm oftast virkas runt båda maskbågarna. Vad blir det för skillnad om virkar så på mössan? Blir det tjockare då elr? Om man nu vill att mössan ska bli tjockare hur gör man då isåfall? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Vad bra att det blev bättre, jag förstår inte riktigt hur du menar att du gör, jag vikra mina fasta maskor såhär: http://www.youtube.com/watch?v=OqhaQQajt0U&feature=fvst
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
Citat:
Om man vikrar i bägge maskbågarna så blir det ett slätare resultat. Om du virkar i enbart de bakre eller främre så blir det randigt i strukturen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Ut och in?
Vände en mössa som jag gjort "ut och in" och upptäckte att den såg precis likadan ut som en virkad kask mössa jag köpt förut.
Min fråga är om det finns något "ut och in" på mina virkade mössor :S, elr spelar det någon roll? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
utsidan är den sida som du anser är snyggast (:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Byta färg
Jag har lyckats att byta färg. Men efter att ha virkat ett varv med den nya färgen så ser det konstigt ut i början. Färgen blir inte riktigt jämn med varvet.
Ska man fästa den gamla färgen först kanske? så att det blir helt rakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
När du ska byta färg (antingen för en figur eller ett helt cirkelvarv) gör du så här så blir det inte den fula lilla färgsnutten:
När du virkar den allra sista maskan i en viss färg, (för varvet eller i den färgade figuren), så stannar du precis innan du ska dra igenom garnet sista gången i den maskan (du virkar den alltså till hälften). Nu tar du den nya färgen och drar igenom maskan med den. Ska du börja med en färgfigur gör du likadant! = sista genomdraget i den nya färgen. Glöm inte heller att du ska börja varje rundvarv med en luftmaska (för att få upp höjden på varvet), och sen avsluta sista maskan genom att göra en smygmaska i luftmaskan. Då blir varvet helt runt, det kan du förstå att det måste om man vill ha snygga, hela ränder(cirklar, inte spiraler). |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:25.