![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Stor skillnad på Diamond och Designer SE?
Jag undrar om det är stor skillnad på Husqvarna Diamond och Designer SE?
Vilka "livsviktiga" eller makalöst roliga funktioner har Diamond som inte Designer SE har (eller tvärtom)? Jag är himla sugen på en Diamond men undrar om jag inte kan ha minst lika roligt med en Designer SE och lägga lite mer pengar på program istället... Jag skulle bli jätteglad om ni vill dela med er av era positiva och negativa upplevelser av dessa två maskiner. Tack på förhand. Nickan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag har en SE sedan 4 år och den är jag så oerhört nöjd med så jag har inte ens brytt mig om att titta närmare på Diamonden.
Visst skulle det vara kul att kunna brodera i en större ram några enstaka gånger men prisskillnaden motiverar inte detta för mig! Finns säkert andra som har annorlunda synpunkter och kan berätta mer om skillnaderna Hälsningar Ingrid |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Om du går in på Husqvarnas hemsida och trycker på Diamond t ex så finns det längst ner på höger sida en rubrik Comparison chart, där kan du läsa vilka likheter och olikheter maskinerna har. De jämför Diamond, Designer SE, Designer I och Designer II.
Har själv sedan en tid tillbaka en Diamond och är väldigt nöjd, men tyvärr har inte Husqvarna tagit till sig att trots de höga priset, montera matartänder framför nålen, som t ex Brother och Janome har på sina maskiner. Jag rekommenderar att köpa till en extra spolkopp för 212 kr, om du ska ha maskinen både som sy och brodermaskin. Jag har gjort det och har en inställd för vanlig sömnad med t ex bomullstråd och en inställd för brodyr med t ex Gutermann T160 en mycket, mycket tunn overlockstråd som är suverän när man broderar något med välsigt mycket stygn i. Åter igen Brother levererar 2 st spolkoppar med sina broderimaskiner, någonting för de andra märkena att ta till sig. Har inte broderat i den största bågen 350x360 än, lite skeptisk är jag, med tanke på att det redan är problem med de stora bågarna som finns ute redan. Själv använder jag på Diamond 120x120 och 200x260 bågen mest och liknade storlekar på Brothern och Berninan. Det var allt jag hade att komma med, men hoppas du finner vad du söker på Husqvarna sidan, annars är det bara att fråga igen. Alltid någon här som kan svara. Lycka till med ditt köp! Mvh Marie |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag har en Diamond och är jättenöjd. Jag har aldrig använt en SE så jag kan inte jämföra. Det finns väl folk här som har bytt från SE till Diamond. Det är dem du skulle behöva fråga. Hoppas att de dyker upp här i tråden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tänk om man hade råd med en Diamond...suck.
Jag har hört av en tjej som jobbar i en Husqvarnabutik att hon tycker att Designer 1 är en bättre maskin än Designer SE. Minns tyvärr inte exakt vad hon tyckte. Jag kan ta reda på det om ett par dagar om du vill. Jag är i alla falla mycket nöjd med min Designer 1, och lägger pengarna på bra dataprogram och bra material och "samlar" på roliga tillbehör! Designer 1 är ju en mycket mer utvecklad maskin nu än när den kom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
syofta: Jag håller absolut inte med att designer 1 ska vara bättre än designer SE.
Bytte upp mig från d1 till en SE i våras och det var det bästa jag gjort. Är otroligt nöjd med min SE. Den är förbättrad på alla de punkter som jag störde mig på med d1:an. Men nu var det ju inte dessa två det gällde. Den största skillnaden mellan diamond och SE är bågstorleken. Redan med mega bågen som SE:n har så kan det vara bökigt att spänna tyget och få det ett slätt slutresultat. Ju större båge desto svårare att få tyget att sitta bra i bågen. Jag valde mellan dessa två maskiner när jag bytte upp mig och det kändes säkrare att ta SE:n. Sen tyckte jag inte att diamond hade så mycket mer att det var värt prisskillnaden. Nu i efterhand tycker jag att jag gjort ett bra val.Är otroligt nöjd med min SE och har inget negativt att säga om den. Jag tycker att du ska köpa SE:n och käpa lite roligare program till. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Nickan, du kan nog känna dig nöjd vilken du än köper, och alla Husqvarnas toppmaskiner är ju underbara att sy på!
Det är kul att ha råd med alla tillbehör och program man vill ha också, tycker jag. P.S. Gullum: det var inte jag som tycker Des1 är bättre än SE, det var en annan person som jag skrev. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Med risk för att bli mobbad SE är så himla bra. Har all ny teknik och framförallt ett väldigt bra ljus som definitivt inte designer 1 har.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Jag är jättenöjd med min Designer SE men har ingen erfarenhet av Diamond, tror att Diamond har en större båge bara.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Har bara en fråga til madeluc!
Du skrev att Brother har två spolkoppar och det stämmer, men nu till frågan med risk att göra bort mig:Varför har jag det? Använder samma spolkopp vid sömnad som vid brodering.Min återförsäljare sa att jag inte behövde byta och har inte fattat vitsen.Kan du förklara blir broderiet bättre?? Med vänliga hälsning Ingrid |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Hej Ingrid
Det är helt ok att använda bara den ena spolkoppen om man tycker broderierna blir bra. Men i många fall beroende på vad man använder för undertråd så kan man få problem med undertråds spänningen. Vi var många som hade problem med detta i början när vi hade broderimaskiner oavsett om det var Husqvarna, Janome eller Brother. Just för att man hela tiden hävda att det var automatisk trådspänning, vilket det inte kan vara på undertråden utan den är fortfarande än idag helt manuell, men man beskriver inte längre i instruktionsböckerna hur man justerar denna. Med tanke på hur mycket olika trådgrovlekar det finns idag mot på t ex 70 talet så är det ju än viktigare att kunna justera även denna trådspänning. Till detta har ju nu även kommit kombinerade sy och broderimaskiner vilket gör, beroende på vilken grovlek du använder på undertråden, helt omöjligt att få till ett snyggt broderi som inte stramar eller visar undertråd på ovansidan. Själv har jag ställt in mina spolkapslar på alla mina maskiner´med en för vanlig sömnad och en för broderi, då jag använder en mycket tunn undertråd och sällan använder underlägg. Får man det att fungera ändå så är det bara att se glad ut och skratta sig lycklig, men jag skrev bara detta som en rekommendation om man inte får det att fungera. God fortsättning till Er alla på sysidan. Mvh Marie |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Tusen tack för ditt svar!!
Då förstår jag vad du menar.Detta har jag också hävdat att man får ändra spänningen och det gör jag även om det är på samma spolkopp.Förstår då att du använder den andra och slipper hålla på att justera hela tiden. Det är märkligt att de alltid hävdar att man ens inte får röra undertrådsspänningen och många återförsäljare(framförallt de som inte servar själva) vet ju inte heller hur man gör!!! Tusen tack för ditt svar. Mvh Ingrid |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Ja, det är otroligt vad de hittar på för att de själva inte vet. Jag själv blev tillrätta visad av en person från Janome, jag fick absolut inte skruva på spolkapselen för då skulle inte garantin gälla. Hon menade att de var därför att det satt en liten färgklick där. Har genom åren tjatat om detta då det var helt naturligt att man gjorde detta om undertråds spänningen inte gick att få till på annat sätt.
Fick för några år sedan reda på att denna färgklick endast sätt dit för att förhindra att skruven ska skruva upp sig själv, vilket är fullt möjligt då vibrationerna i maskinerna t ex vid brodering är ganska påtagliga. Nu mer så lägger jag dit lite nagellack när jag har fått spänningen där jag vill. Så skruva på och känn dig säker på att det bor en liten mekaniker i dig. Jag rekommenderar bara detta absolut ingent tvång men VI KVINNOR KAN MER ÄN MÄN TROR! Mvh Marie |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Hej och god fortsättning alla jag har haft Designer 1 och den var suverän sen bytte jag upp mig till Designer SE och det var ju inte så många finesser som jag trodde men man kunde ju spara i maskinen direkt och lite annat men jag blev lite besviken hade väl inte läst på riktigt innan jag köpte så nu står den nerpackad i garderoben och nu har jag investerat i en Daimond har packar upp den men inte sytt något, skillnad bågarna du kan sy brodera större motiv behöver inte flytta från olika possitioner utan den broderar allt, du kan ställa in färgsotering så den syr alla röda och alla blå till ex du får ett större usb minne till Daimonden men det går ju att köpa extra för en billig peng det var väl vad jag kan berätta i nuläget. Hälsningar Eva
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
Citat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() har faktiskt inte behövt ställa om trådspänningen på Designer 1, trots sömnad och broderi i massor av material och olika trådar. Det enda är att när jag syr undertrådsbroderi med tjocka stickgarner, så använder jag en "Specialty Bobbin Case", som kostar drygt 200kr. Både SE och Diamond har motsvarande varianter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:23.