![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Täcksöm på "vanlig" symaskin
Jag ska sy en tröja i stretch och i mönstret står det att man ska sy flatsömmar/täcksömmar för att fästa ärmar, muddar och göra fålltillägg. På min maskin (Singer Tradition) finns inga såna sömmar... Någon som har någon bra lösning på detta? Det ska ju vara "snygga" sömmar, så sick-sack blir ju inte så bra kanske eller?
(Jag är helt ny på att sy i trikå ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Du kan köpa en tvillingnål för trikå så får du en täcksömsliknande söm.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Aha! Sen syr jag sick-sack med den eller?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Du syr med raksöm. Mer info om sömmen hittar du på http://www.sysidan.se/lingo/view.htm?ID=741
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Hej
Du ska vara försiktig när du zik zakkar med tvillingnålen att den inte skadas på pressafoten. På vissa maskiner kan man inställa till sömnad mad tvillingnål, då kan zik sakken inte bli så bred. Mvh Mikkeline |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Toppen, tack för svaren!
En fråga till bara, ska jag sy så att sicksacken hamnar på rätsidan? Dvs sy från avigan? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Nej målet är att man ska få 2 raka linjer på rätan när man syr med tvillingsnål på vanlig symaskin.
Men man kan ju också använda 1 nål och använda någon intressant söm som är elastisk (på det sättet att man kan dra i tyget utan att tråden brister) Prova dig fram! De flesta billiga symaskiner från sent 70-tal och framåt har åtminstone några elastiska sömmar. På min motsvarande maskin finns det en söm som ser ut som 8888888 ungefär och den kan vara snygg. EDIT: Hittade den här bilden när jag googlade på din maskin, om det är samma sömmar så kan du använda den 3:e sömmen från toppen. Dvs med bara 1 nål. Om man ska ha tvillingnål så ska du sy med raksöm. Just denna sömmen sydde jag på en tight tröja jag sydde i skolslöjden och läraren föreslog sömmen då de inte hade vare sig tvillingnål eller riktig covermaskin. http://www.singer.sh.cn/manage/Uploa...6222459905.jpg |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Absolut ingen sicksack med tvillingnål, det blir inget bra (trassligt på undersidan) och maskinen kan skadas.
Du kan använda alla sömmar från 2:an ner till den smala sicksacken på bilden som ichigo bifogade om du vill sy med en nål. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:47.