![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Storlek på lappen?
Jag syr en grytlapp med lappar i storlek 3x3 cm. Jag skär dom 4x4 cm och syr alltså med 0,5 cm sömsmån. Nu vill jag dela några lappar på diagonalen så att jag får trekanter att sy ihop två och två. Hur stora ska jag skära dom lapparna som jag ska dela? När jag sytt ihop två trekanter ska dom alltså bli färdiga 3x3 cm.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Du bör nog skära dem 5x5 cm eftersom du måste ha en sömsmån på 0,5 cm på var sida av diagonalen. Blir de för stora så är de ju bara att renskära dem till det mått du ska ha, tänk bara på att lägga diagonal linjen på linjalen så att den stämmer med diagonal linjen på din fyrkant. Mvh Marie
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag skar dom 5x5 men dom blev lite för stora så jag fick trixa med sömsmånen. Jag tänkte inte på att jag kunde "skurit ner" dom till rätt storlek! Tusen tack för tipset!
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:48.