![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Overlocktråd
Hej
Har bokat en overlockmaskin.. Men tycker att trådarna var dyra.. 40kr/5000 meter, man behöver ju endel. Fyra av varje.. ------vilka färger behöver man?? finns det något annan stans man kan köpa på internet? Var köper jag billiga tyger? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Handla hos Bibbi som har länk på annonssidan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Bibbi är bäst!!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag använder fyra rullar bara av svart och vitt. Alla andra färger köper jag bara två av. För det mesta blandar jag färger och nyanser, t ex vit och grå, och anpassar dem till nålar eller gripare beroende på vilken färg tyget har.
Det fungerar utmärkt och sänker kostnaden (och utrymmeskraven) för tråd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Man klarar sig långt med svart, vit, mellangrå och röd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Jag brukar bara köpa en overlockstråd av de färger som används sällan (tycker om att tråden stämmer med tyget). Sedan använder jag små undertrådsspolar till resten. Fungerar bra och en spole räcker till ungefär ett par byxor.
Jag har en Huskvarnaoverlock och till den finns något som heter trådrullebrickor. Dessa brickor sätter man ovanpå små trådrullar eller som i detta fall spolar. Detta för att det inte ska bli trassel då de väger lite och lätt lyfts med upp av tråden då man syr. Lite krångligare men en lösning. Sanna |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
jag har svart vitt naturvitt och mellangrå. Dessa färger passar faktiskt till så gott som allt. Min smak säger mig att om man går utanför dessa fyra färger så skall man ha en tråd som stämmer exakt för att det skall vara snyggt, och det kan man inte ha i alla färger.
Jag funderar dock på att prova det ovan nämnda tricket med undertrådspole. När man köper tråd kan man även tänka på att det är de två gripartrådana som drar mycket tråd. Nåltrådarna drar mycket mindre. Man skulle kunna ta och köpa 1000meterrullar till nåltrådarna och 5000meter till gripartrådarna. Eller undertrådspolar till nåltrådarna och 1000metersrullar till gripartrådarna. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:51.