![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Min maskin syr av sig själv. :eek:
Min älskade Singer 201K, en gjutjärnskoloss från 1938, syr ibland av sig själv. Jag tror att det är när den har gått väldigt varm, d.v.s. när jag sytt ett tag på den. När jag släppt pedalen låter den lite som om den går på tomgång (som när man trycker ner pedalen lite, men inte så att den får tillräcklig kraft för att sy), och så rör sig nålen sakta sakta. Jag upplever inte att pedalen fastnat inne på något vis, men något fel är det ju. Någon som någonsin varit med om någonting liknande? Får väl skruva isär och ihop den och rengöra och se om det hjälper. Det brukar bota det mesta, men det här förstår jag faktiskt inte vad det kan vara.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Uuu! Låter som elproblem! Kan bli "gipsfarligt"!
Tjuvström eller nåt annat otäckt, glapp, skalade kablar, löd-släpp... Det är nog bäst att gå till doktorn med älsklingen! Så inte huset brinner ner... Dra ur sladden iaf! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jo, det är väl det jag är rädd för också *snyft*. Har inte riktigt ekonomi att gå till doktorn. Dessutom känns det lite som om jag inte helt litar på de Singer-butiker som finns här. De verkar inte entusiastiska över gjutjärnskolosser från 1938, och helst skulle jag vilja lämna den till någon som just var entusiastisk över gjutjärnskolosser från 1938...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Sladden är urdragen förresten.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
min sydde också av sig själv...dvs det var hunden som låg på fotpedalen, det gick fort som in i vassen.
![]() Bra att du drog ut sladden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Hade samma problem men med en HUsqvarna från början av 70 talet. DEt var faktiskt ett inlägg i forumet här i somras som svarade på vad det var för problem. TRor det heter Hjälp det spökar, självgående symaskin...
Kondensatorn, en elektrisk komponent var trasig och den kunde jag byta själv. Sedan sydde den bara när man tryckte på trampan. DEt kan vara samma problem som du har. Hoppas det är till hjälp. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:40.