![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Jag betalar för sylektion!
Hej!
Jag vill lära mig lite baskunskaper i hur man syr kläder. Undrar om någon som bor i min närhet vill undervisa mig mot ersättning. Några lektioner nu i sommar! Jag bor i Majorna i Göteborg. min mail är mikamorner@gmail.com tel 0739249759 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Kolla de olika kursprogrammen som kommer i höst. Där brukar alltid vara några kursen i klädsömnad. Medborgarskolan, Folkuniversitetet, Tillskärarakademin m fl.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
jo det vet jag men jag ville ha nu, det är det som är grejen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Kan du nåt om att sy?
sök lite i vårt forum här och ställ gärna frågor om du vill så kanske du inte behöver mer.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Hej!
Gör som jag gjorde (1992)... köp ett superenkelt mönster, något billigt tyg och matchande tråd och gör sedan exakt som det står beskrivet i mönstret. När du sedan har blivit lite varm i kläderna kan du gå lös på lite svårare mönster. /Gunilla |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Hej
Tror säkert att det finns någon i dina trakter som kan hjälpa dig. Tyvärr bor jag i Skåne...men har du möjlighet så lär jag dig gärna (du behöver naturligtvis inte betala) Som andra tidigare skrivit så kan du också lära dig via easy mönster. ...och det går alltid att fråga här på forumet...här finns massor av kunskaper och hjälpsammhet. lycka till |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
oj vad hjälpsamma ni är allihop!
jag blir jättepepp! tack å kram på er ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Sprätta!
Skaffa dig en bra sprätt! Jag tror att jag lärt mig mest på att använda sprätten. Antingen av misstagen eller av att sprätta upp gamla kläder - när du tar isär dem så upptäcker du principerna ganska enkelt.
Att sprätta kan dessutom vara både meditativt eller aggressivt - om du skulle behöva något av det... ![]() Lycka till! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() köpt ett lätt mönster och sytt efter tyvär så köpte jag ett dyrt tyg så det blev en dyr kjol och blus men dessa har jag kvar änn i dag men tyvär kan jag ej ha dem nu det är 25 år sedan jag sydde det efter det har det blivit många plagg sydda. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Ja, man lär sig en hel del själv, om man har intresset! Som sagt: enkla mönster och billiga tyger lär man sig mycket på.
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Jag har oxå "lärt mig det lilla jag kan" via sysidan. Man får inte vara rädd för att prova och misslyckas bara. jag bor i stenungsund, så vi är ju "nästan " grannar. jag är inte särskilt duktig så jag kanske inte kan lära dig så enormt mkt men vi kan ju träffas och pyssla nån dag i regnet. Slå våra kloka huvuden ihop så får vi säkert lite gjort. Maila mig gärna.
Kram Maria |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Många av de som syr fint här är självlärda så det är bara att köra på! Låna böcker från biblioteket, läs online (ett plus om du kan engelska! mycket mer info då!) läs på forumet, sug åt dig allt!
Och sen studera köpta kläder. Hur ser bitarna ut? Hur är de sydda? I vilken ordning? Man kan lära sig mycket genom det! Och provsy, testa, sy, sy, sy! Ge inte upp om det inte blir så fint, och bli glad när det blir fint! ![]() Liten tips: Stryk mellan varje symoment, ofta är det just strykningen som avslöjer att det är amatörmässigt eller inte. ![]() och vara noga är bra! Klipp exakt efter mönsterbitarna, sy med exakt rätt sömsmån. DET sparar dig MYCKET frustration! Det VET jag av egen erfarenhet när jag var yngre och slarvigare! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Sylektion
Hej Mika
Hur har det gått för dig med syhjälp och sömnad? Har du lyckats med lätta mönster eller gav du upp? |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:24.