![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Brodyrsilke
Jag är på jakt efter brodyrsilke till historiska broderier och brickband. Någon som har tips på var man kan hitta det till en inte alltför dyr peng?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Korps har en del broderisilke. Dom säljer dock bara lite större förpackningar. Jag har sytt med det en del och tycker kvalitén är helt ok. Inte fantastisk, kanske med slät och jämn och fin. Det trasslar sig lätt men inte riktigt så lätt som en del annat broderisilke jag använt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Ett sätt att lösa problemet med luddande brodertråd är att vaxa den.Man köper en klump bivax och drar tråden en gång över vaxet.Vaxet färgar inte och försvinner av sig själv eller vid lätt presning med ett läskpapper/kaffefilter mellan broderi och järn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Men vax kan lämna fettfläckar på silke. Knappast något man vill ha på sitt tjusiga broderi.
Dessutom har jag aldrig varit med om att broderisilke luddar. Sysilke, däremot, men det är ju inte riktigt samma sak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Googlade på broderisilke
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:17.