![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
![]() Hallå!
Håller på med ett litet 1700-talsprojekt och upptäckte den söta fransen som kallas "fly fringe" på engelska (flugfrans på svenska?), som man broderar fast som dekoration på klänningar. Exempel på vad jag pratar om: http://www.vivcore.com/fancygirl/fly_fringe.html Nu är min fråga: Vet någon vad man ska fråga efter i svenska butiker när man vill ha tråd som kan fungera till detta? Den engelska beskrivningen är "Flat Silk Floss", det ska vara något som inte är snott alltså... Och vet någon vart man kan få tag på det på nätet (eller i närheten av Örebro eller Sundsvall)? Tack på förhand! =D |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
|
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Ja, man ska göra knutar och små tofsar liksom med en silkestråd av något slag som inte är snodd. =)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Om du tittar noga på bilderna längre ner på sidan så visst syns det att det är nån band-variant.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jag frågade hon som gjort beskrivningen och det är inget bandliknande, det är en osnodd silkestråd som består av små små silkestrådar, som man kan dela väldigt lätt. "Flat silk" betydde tydligen inte att det var ett band (som är vävt) utan bara att det helt enkelt inte var snott på något vis... =/ Besvärligt det här...
|
![]() |
![]() |
![]() |
Taggar |
flugfrans, frans, knut, silke, tråd |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:19.