Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-05-24, 02:30   #1
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Jag är så arg. (stulen bild)

Nu har det hänt.

Någon nisse i Thailand har stulit en av mina fotografier och tryckt upp det på väskor som säljs. En av mina onlinevänner såg det på Ebay.

Jag tycker det är ok om någon använder mitt foto för privat bruk om denne kontaktar mig, eller för kommersiell produktion om denne kontaktar mig och jag får betalt. Men att bara stjäla rakt av.. suck.

BLÄH!

Jag vet inte om jag får länka til ebayauktionen här eller inte. Så det får vara tills nån säger OK.

Jag har kontktat båda säljaren och ebay. Men jag har en känsla av att det ändå kommer säljas på t.ex. marknader, billiga butiker osv därborta i landet.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-24, 08:11   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad

Sånt här kan man bli riktigt förbannad på men det lönat sig ju inte i slutändan. Skadan är gjord och du får nog ingen rätsida på det. Trösta dig med att hut går hem så kanske "nissen" inte får något sålt haha.

Såg på din hemsida att du är väldigt oskyddad.... bara att plocka det man vill ha. Skaffa dig ett bättre skydd för bilderna så slipper du kanse samma sak i framtiden.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-24, 09:15   #3
ask ask är inte uppkopplad

fy, vad fräckt, förstår att du är arg!!
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-24, 12:06   #4
KringeliK KringeliK är inte uppkopplad

Ichigo, kan du inte länka till Ebay-auktionen?
KringeliK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-25, 19:30   #5
BodilN BodilN är inte uppkopplad

Ichigo: Urtrist och fräckt. Smickrande att någon gillade din bild men väldigt fräckt att bara sno bilden. Går det att spåra tjuven och skicka en faktura? Åtminstone skicka en faktura som markering...

Delfintua: Hur skyddar man bäst en bild om man vill skydda den, vattenstämpel tvärs över bilden räcker väl inte?
BodilN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-26, 07:32   #6

Citat:
BodilN skrev: Visa inlägg
Ichigo: Urtrist och fräckt. Smickrande att någon gillade din bild men väldigt fräckt att bara sno bilden. Går det att spåra tjuven och skicka en faktura? Åtminstone skicka en faktura som markering...

Delfintua: Hur skyddar man bäst en bild om man vill skydda den, vattenstämpel tvärs över bilden räcker väl inte?
Det finns många metoder men 100% skydd har man ju nästan aldrig.
*vattenstämpel ett exempel... himla svår att redigera bort.
*lågg bilderna i en skyddad mapp med lösenord.
*script som förhindrar högerklick.
*två bilder på varandra så den ändras när man för musen över.

Några exempel på att skydda sina verk.
Gammal 2009-05-26, 08:14   #7

Poängen är att de flesta skydd antingen förstör tittupplevelsen (och/eller är jobbig att sätta dit) och de andra kan man lätt kringgå på ett eller annat sätt. Stänga av script, ladda hem plugins som plockar, kolla i cachen, göra screenshots, osv. sätten är många.

Det bästa tipset nån sagt är att göra bilderna för små för att använda på bra sätt på trycksaker.
Gammal 2009-05-26, 08:19   #8

Det mest idiotsäkra är att inte lägga ut bilder på nätet om man vill ha dom ifred. Som att välja mellan pest eller kolera när man har bilder att visa.... Jo man kan kringå det mesta helt klart så säker är man aldrig.
Gammal 2009-05-27, 10:06   #9
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad

Angry Nä fyyyyy

men tyvärr är ju världen liten i cyberspace!!!

Min dotter får sina personliga bilder stulna av en privatperson som även uppger sig vara min dotter. Personen har även kontaktat min dotter och bett henne sluta stjäla hennes bilder!!! Här blir det rörigt eftersom det är min dotters bilder som blir stulna och jag vet att det är min dotter för jag ser ju hur hon ser ut! Personen hittar på egna historier kring bilderna och tex är jag död i cancer sedan jul förra året...

Polisen kan inte göra något eftersom personen inte uppträder hotfullt eller på annat sätt tänker skada familjen.

Vet inte om man kan kontakta företaget och försöka få fram någon sort förlikning eller något så att du iallafall kan få ta del av inkomsterna...

men fy vad tråkigt sådant här är! och inget kan man göra för att skydda sig heller! Det finns sätt att kopiera bilder vare sig de är skyddade eller inte så har man lagt upp en bild så finns alltid risken att den blir stulen, missbrukad eller på annat sätt använd.
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-27, 11:58   #10

Ja det är ingenting roligt när någon stjäl nån annans identitet. Det känns otäckt.

Jag har också varit med om att folk stulit mina bilder för deras sajter/annonser, det har hänt ganska många gånger.. Men vanligen brukar det gå bra att säga till och de tar ner bilderna. Men det är jobbigt när de faktiskt trycker o använder på produkter. Men jaja. jag har gett upp, Ebay kräver att jag fyller i en krånglig formulär (jag är dålig på byråkratsvenska, så tänk dig engelska!) och faxa till USA. Jag känner inte nån som har fax nu för tiden (tjena gammelmodig hårdvara) och jag förstår inte mycket så jag har gett upp... Och säljaren är bara en nisse som säljer, det är svårt att förlika då, han svarar inte ens på mina email. "Min" väska är också redan såld nu. Och även om han kanske inte lägger upp på ebay så säljs det ju på marknader/butiker osv därborta i Thailand...

äsch, jag skiter i detta här nu. Inte värt att hetsa upp sig över någonting litet. Jag är knappast ensam.. De Blythe-väskor man kan hitta på ebay (och ja, på tradera också!) är till 99% piratväskor med stulna bilder. Officiella saker köper man bara i Japan eller genom officiella sajten. Ibland ser jag väskor med bilder som jag känt igen från mina vänners dockor. Nu blev det min tur, alltså.

Nu när varan ändå är sålt så kan jag inte anklagas för att länka till annons/auktion:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...m=180358928057
Trycket är uruselt.

Original:
http://www.flickr.com/photos/funnybu...7600000323332/
Gammal 2009-05-27, 12:26   #11

Citat:
Samigabriell skrev: Visa inlägg
men tyvärr är ju världen liten i cyberspace!!!

Min dotter får sina personliga bilder stulna av en privatperson som även uppger sig vara min dotter. Personen har även kontaktat min dotter och bett henne sluta stjäla hennes bilder!!! Här blir det rörigt eftersom det är min dotters bilder som blir stulna och jag vet att det är min dotter för jag ser ju hur hon ser ut! Personen hittar på egna historier kring bilderna och tex är jag död i cancer sedan jul förra året...

Polisen kan inte göra något eftersom personen inte uppträder hotfullt eller på annat sätt tänker skada familjen.
Det här låter ju horribelt att inte polisen kan göra något. Personen i fråga måste ju ha många störningar som inte vet ens vem den är. Anmäl bilderna till webhotellet där dom ligger och be dom stänga sidan.
Gammal 2009-05-27, 12:28   #12

Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Ja det är ingenting roligt när någon stjäl nån annans identitet. Det känns otäckt.

Jag har också varit med om att folk stulit mina bilder för deras sajter/annonser, det har hänt ganska många gånger.. Men vanligen brukar det gå bra att säga till och de tar ner bilderna. Men det är jobbigt när de faktiskt trycker o använder på produkter. Men jaja. jag har gett upp, Ebay kräver att jag fyller i en krånglig formulär (jag är dålig på byråkratsvenska, så tänk dig engelska!) och faxa till USA. Jag känner inte nån som har fax nu för tiden (tjena gammelmodig hårdvara) och jag förstår inte mycket så jag har gett upp... Och säljaren är bara en nisse som säljer, det är svårt att förlika då, han svarar inte ens på mina email. "Min" väska är också redan såld nu. Och även om han kanske inte lägger upp på ebay så säljs det ju på marknader/butiker osv därborta i Thailand...

äsch, jag skiter i detta här nu. Inte värt att hetsa upp sig över någonting litet. Jag är knappast ensam.. De Blythe-väskor man kan hitta på ebay (och ja, på tradera också!) är till 99% piratväskor med stulna bilder. Officiella saker köper man bara i Japan eller genom officiella sajten. Ibland ser jag väskor med bilder som jag känt igen från mina vänners dockor. Nu blev det min tur, alltså.

Nu när varan ändå är sålt så kan jag inte anklagas för att länka till annons/auktion:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...m=180358928057
Trycket är uruselt.

Original:
http://www.flickr.com/photos/funnybu...7600000323332/
Ja slösa inte energi för du tjänar inget på det ändå. Se det som att du gjort en jäkla bra grej som nån vill ha.
Gammal 2009-05-27, 12:34   #13

Citat:
Delfintua skrev: Visa inlägg
Det här låter ju horribelt att inte polisen kan göra något. Personen i fråga måste ju ha många störningar som inte vet ens vem den är. Anmäl bilderna till webhotellet där dom ligger och be dom stänga sidan.
Håller med! Oftast går det bra att gå upp ett steg och klaga där om personen inte är medgörlig. Om det inte är så illa att personen själv äger webservern. (ja det finns, vi har vår egen webserver och jag har t.ex. funnybunny.se där) DÅ är det att gå upp till personens internetleverantör om det verkligen är illa. Det kan man få reda på via ip-adress. Men det är nog inte så illa i ditt fall.
Gammal 2009-05-27, 12:49   #14
monikaw monikaw är inte uppkopplad

Men det måste väl gå att anmäla någonstans när en bild som är © märkt används av någon utan tillstånd?
monikaw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-27, 13:03   #15

Alla bilder som postas online är copyrightsykddade såvida det inte står någonting annat..

Och det är tyvärr inte lätt att anmäla.

Man kontaktar ägaren till sidan, polisen, osv... Lite svårt med polis när det är annat land.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:50.