Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2009-05-11, 19:51   #1
Schannalle Schannalle är inte uppkopplad

Viktoriansk bondmora

Jag har helt kärat ner mig i BBCserien "Victorian farm" som går på viasat history. I ett av avsnitten syr Ruth en viktoriansk klänning som jag tycker är otroligt snygg och vill gärna sy en liknade själv. Tyvärr var den bästa bild jag hittade när hon sitter och mjölkar och klänningen syns inte så tydligt.

Vart kan man hitta mönster till nåt liknande? Jag har kollat runt lite på trulyvictorian, men det mesta är lite för "fint", dräkten består av en kjol och en inte allt för tajt jacka med lite "skörtrynk" baktill. Serien utspelar sin omkring 1880 och jag antar att klänningen här hemma i samma tidsperiod.

En annan sak jag undrar över är vad hon har under klänningen, för att få till stjärtpuffen? I och med att hon är bondmora så antar jag att det inte är nån stälställningstornyr, utan nåt mer åt underkjols hållet. Är det nån som har något bra förslag på vad man kan ha under klänningen?
Bifogade bilder

Schannalle är inte uppkopplad   Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:43.