![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
tips om tyger till 50-tals klänning?
Tänkte sy en 50-tals klänning lite a la Grease men ändå inte. Lite rockabilly.
Har ropat in en del mönster från Tradera och hittat en som sålde Stilmönster. Jättefina mönster! Men tyget då? Kan man sy i t.ex. seersucker? Det är ju rätt billigt och det går ju åt en del tyg till dylika klänningar...och om det blir knas så är det mao inte hela världen... ![]() Hade tänkt enfärgat först men vill heller inte att det ska se ut som om jag har en gammal städrock på mig (överdrift), vanligt lakanstyg känns lite för "billigt". Enfärgat blir ju lite mer "sobert" än smårutigt, vilket kan vara bra om modellen har roliga detaljer man vill lyfta fram. Det måste inte vara tidstypiska mönster men det kan ju vara kul, så någon som kan tipsa om lite olika lämpliga tyger? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej!
Som jag minns så var det mycket prickigt och smårutigt, gärna rosa på 50-talet. Svart- och vitrutigt tror jag också fungerar.Det fanns något som hette "hundtandrutigt" det var populärt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Forumvärd
|
Vill du ha enfärgat utan att det ser ut som en städrock så kan finare bomullstyg vara en variant. Íkea har underlakan i olika färger som är satinvävd bomull. Väldigt trevligt material och billigt... Annars röstar jag på prickigt eller rutigt.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hej
På 50 -talet hade man väl ganska mycket Bardot rutigt eller? På stoff och stil har de billig seersucker i många färger. Här är en länk: http://www.stoffochstil.se/Katalog/M...?group_id=4804 Kanske det behövs en tyllunderkjol under??? Lycka till |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:53.