![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Hjälp med knapphål
Jag har sytt en skjorta och det sista jag gjorde var att sy knapphålen. Dumt nog började jag med det översta, vilket syns mes (alltid börja längst ner fr o m nu). Jag hade dåligt m ljus och sydde helt åt helskotta, såg inte det, sprättade och det är förstört.
Hur räddar jag knapphålet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Är det översta knapphålet på framstycket eller kragståndet? Oavsett vilket så får du göra nya delar.... ett hål är ett hål.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Framstycket
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Har Du en ditsydd knappslå, kan Du byta den
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Har inte det, tyvärr
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Prova stryk vliselin bakom och pressa ihop det, sen kan du försöka sy om det. På vad sett är det skadat föresten.... bara fult sytt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Det blir nog svårt att laga.
Som Tua säger,,ett hål är ett hål. Sätt dit en knappslå |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
I nödfall får du leva med det och köpa en dekoration att sätta över knappen som döljer skavankerna.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Tack för alla svar! Jag böjer mig för ödet. Tyget är mkt löst vävt, linnestruktur, och när jag öppnade knapphål två o tre så följde stygnen med väven. Nu har jag lärt mig flera saker, bl.a. att kanske ha mellanväv där knapphålen ska sitta i st f extra lager tyg. Det var en present, så det svider väl mest, o tyget var inte billigt
![]() Läropengar, heter det visst ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Hade Du inte Wliselin i knappkanten?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Har du tyg över så sy dit en falsk knappslå över skadan men stryk på vliselin först.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Inget mellanlägg, följde mönstret som endast angav att vika tyget två gånger i st f mellanlägg.Simplicity. Säkert inget fel i det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Du kan ju sy knapphålet för hand. Sy med langettstygn runt hålet. Brukar bli bra.
Trulsan |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:16.