![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Pfaff 4862, bernina 1300 eller noe annet?
Jeg har i dag Janome CoverPro og Babylock Imagine wave. Jeg blir ikke helt venn med coverproen, og er litt i tenkeboksen om dagen. Pga minstejenta vår skal ha eget rom nå snart, må jeg minske på syplassen min. I dag har jeg 2.5 meter langt pult som skal halveres....
![]() Jeg hadde Babylock Evolve før, men byttet den inn i to enkle maskiner, da jeg fikk plass til det. Men jeg syns Evolen var vanskelig å bygge om, og brukte den dermed kun som overlocker. Har kikket litt på Pfaff 4862 i det siste, er den vanskelig å bygge om? Må man tre den om for overlock/cover, eller kan trådene bare stå, ved feks to nålssøm? Jeg bruker wave sømmen ganske mye, og syns det er trist å måtte evnt gi opp denne. Men jeg ser at jeg burde gå for en kombi og ikke to, pga plassen. Har også tittet på Bernina sin kombi... 1300 noe... Er det noen som har erfaring med denne? Jeg er vant til aut. trådsspenning på Babylocken, så vil helst ha det. Vurderer en ny Evolve, men syns som sagt den var litt styr å bygge om. Liker så godt luftsystemet... men man kan ikke få alt her i verden ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Ingen med noen erfaringer eller innspill?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jo.. men jag har gått åt andra hållet. Jag har en Pfaff 4862. Även om det inte är svårt eller tar lång tid att bygga om den så gör jag det inte. Jag gjorde det några gånger i början men fick aldrig till cover-sömmen. Jag fick hoppstygn.
Jag fick hoppstygn på Cover Pron också från början men efter mycket övande och experimenterande får jag inga hoppstygn längre. Förmodligen hade jag kunnat experimentera mig fram till att inte få hoppstygn på Pfaffen heller. Jag har dock ofta många saker på gång så jag är glad att jag har bägge maskinerna. Om ditt problem med Cover Pron är hoppstygn så kanske du blir besviken på en kombinerad maskin. Jag funderar på om det kanske är coversömmen i sig som kräver lite extra att få till, att det inte spelar någon större roll vilken maskin man har. Jag vet inte men det är en fundering jag har. Om ditt primära problem är plats så kan du absolut skaffa en 4862. Jag tycker att den är bra men som jag tror att jag har skrivit i min recension eller i alla fall något annat inlägg så var den ett felköp för mig. Jag trivs bättre med en separat covermaskin. Jag har precis haft min 4862 på service eftersom den krånglade lite. Nu är den som ny igen. När jag lämnade in maskinen sa damen i butiken att kombinerade maskiner krånglar än enkla maskiner och det är väl inte så konstigt. Hon sa också att Pfaff 4862 anses vara en bra maskin. Det var några funderingar men kanske inte till så mycket hjälp... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Har en 4862 och den är inte krånglig att bygga om. Trådarna måste man trä om, men det måste man på alla kombimaskiner vad jag vet men det går fort när man gjort det några gånger. På Pfaffs hemsida finns också jättetydliga instruktionsfilmer om hur man trär sin overlock.
Fick också hoppstygn några få gånger i början tills jag fick lära mig att man skulle sänka pressarfotstrycket rejält och hjälpa pressarfoten över skarvar. Har sedan dess inte fått något hoppstygn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Mitt primære problem er plass
![]() Som sagt så hadde jeg Evolve før, og byttet over til imagine wave og CP1000 for å ha to seperate. Men nå er plassen et stort problem. Jeg bruker wave sømmen mye, så jeg sliter litt med å "gi fra meg" den.. men jeg vet også at jeg syns Evolven var litt tråkig å bygge om, og har derfor ikke så lyst på den. Jeg har derfor sett på Pfaffen... jeg vil aller helst ha aut. trådspenning ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:16.