![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() Jag har nog gett mig in på ett evighetsprojekt men håller fanan högt
![]() Jag ska göra en hel bunt med servetter i halvlinne och handbrodera dem med hålsöm. Jag vet dock inte vart jag kan få tag på mjukt halvlinne av bra kvalitet, gärna i fina färger men även vitt. Det ska gå att köpa på nätet. Nån som har några tips? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det låter som ett bra projekt tycker jag! Du kommer att ha glädje av dina servetter i många år.
Det går faktiskt att sy hålsöm snabbare än man tror, bara man fått upp farten. Det är viktigt att ha bra ljus och att sitta bra. Själv sydde jag manschetter med hålsömsfåll i vitt hellinne till en högtids-sjuksköterskedräkt i tunt svart ylletyg när min syster tog examen på Röda Korsets sjuksköterskeskola. Åter till din fråga: Jag vet inte var man kan köpa halvlinne på nätet just nu (jag kollar runt lite! ![]() Nu undrar jag varför du vill ha just halvlinne??? ![]() Är det för att det är lite lättare att sköta? Hellinne går ju alldeles utmärkt att använda också! Knepet med att tvätta hellinne är att blöta igenom det ordentligt en stund i ljummet vatten innan det läggs i tvättmaskinen, då blir det inte veck på det. Du borde säkert göra så med halvlinne också för att vara riktigt rädd om det. Manglar (eller stryker) man det sedan fuktigt så blir det kanonfint. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() Jag har nog bara fått för mig att det är svårt att få hellinne riktigt snyggt utan mangel. Går det lika bra med hellinne så är ju det toppen, så länge som det går att hitta ett riktigt mjukt linnetyg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Ja, det stämmer att hellinne kräver lite mer kunskap hur man tar hand om det
![]() Har man inte mangel måste man stryka det, som jag skrev. Jag kollar runt lite, får återkomma om några dagar. Du var ju intresserad av färgat tyg också, vilken/vilka färger? Och sen undrar jag hur tunt du vill att tyget ska vara? Ju tunnare, desto mjukare, men hur tunt? Vill du absolut att det ska kunna köpas på nätet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Helst ska linne manglas, Det är inte bra att stryka linne, fibrerna "mår inte så bra av det".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Hmmm, det kanske blir bäst med halvlinne ändå isåfall? Ni ser, jag är förvirrad
![]() ![]() Inte alltför tunt, men jag vill inte att det ska kännas grovvävt om du förstår. Jag hade tänkt mig kanske naturfärgat, vitt, rött, blått, grönt och olika pastelliga färger. Bäst är ju om jag kan handla online, men vet du nån bra affär ute i landet får du gärna tipsa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Varför inte försöka med lakan i halvlinne, har själv sytt en särk av lakan i halvlinne, men det är några år sedan o det var oblekt.
![]() Lycka till |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Har du provat att googla?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Jag har provat att googla
![]() ![]() Tänkte dock o det var nån som handlat på nätet och kunde tipsa om nån bra affär. Nackdelen med nätshopping är ju att det inte går att klämma och känna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Hej!
Ett tips att köpa linne är tex Furulunds Tyger (googla). Där kan du beställa tygprover och det är jättebra att kunna få ett par prover att klämma och känna på! Dyra tycker jag inte de är heller. mvh Annika |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Inte hunnit kolla något ännu, familjen och jag har influensa
![]() Värt att satsa på ett BRA tyg när du ska jobba så mycket med dem! Jag återkommer! ![]() Dahlia, visst stämmer det att hellinne mår allra bäst i längden av KALLmangling! Varmmangling är lika "dåligt" som strykning. Det här brukar man ta stor hänsyn till när det gäller antika damastdukar och handvävda stora dukar. Jag har pluggat textil på Universitetet i Uppsala och fått lära mig lite... Linfibern har ju en svaghet, och det är att den är känslig för att brytas. Eftersom stora dukar måste vikas, om man inte rullar dem, (och det gör man på slott och museer!) är det viktigt att vara så försiktig som möjligt. Det är därför man alltid ska vika linnesaker på olika sätt varje gång! Nu gäller det här servetter som inte är så stora och kan förvaras både platta eller vikta. Linne är så underbart, blir bara bättre i längden om det är i bra kvalitet. Jag tycker inte att någon ska undvika det bara för att man inte har en mangel! ![]() ![]() Själv varmmanglar jag glatt mina kökshanddukar i halv- och hellinne. (De är inte handvävda ![]() Mina handvävda linnesaker stryker jag på mycket låg temperatur med ett gammalt strykjärn utan ånghål under. Har TYVÄRR inte tillgång till kallmangel för närvarande ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Det är ju just pga den här brytkänsligheten man ska blötlägga tyget en stund före tvätt, då sugs fibrerna fulla med vatten och sväller innan de rumlar runt i tvättningen. De böjs inte så mycket då. Bra för både hel- och halvlinne!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() Asaced: Om det går att mangla broderier eller inte beror på om de är platta eller upphöjda, och på mangeln. Man kan prova själv!
Upphöjda broderier kan man stryka på baksidan på en strykbräda klädd med en yllefilt och ovanpå det ett lakan. Sen stryker man bara mycket lätt ovanpå själva broderiet, då blir det jättefint. Mindre saker som får plats på en diskbänk finns det ett annat sätt för: Man skurar diskbänken, så den är helren. (det går bra med en vattentålig bänkskiva också) Man tvättar sitt broderi, kramar INTE ur det,sen brer man ut det blött, på diskbänken med RÄTSIDAN UPP. Man använder händerna "som strykjärn" för att breda ut platt och fint. Så får det torka utan att man rör det. Det blir superfint! Så här kan man ta hand om hur fina saker som helst, handknypplade spetsar osv... ![]() ![]() ![]() Asaced, så här kanske du skulle kunna göra med dina konstverk när de blir klara? Då slipper du ju både mangel och strykjärn, och servetterna blir glada. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:24.