![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Sy i trikå..? Baskunskaper i sömnad..
Hej!
Är ny medlem här på sidan. Tycker att det verkar vara ett bra ställe att hitta bra tips och inspiration på ![]() ![]() ![]() Kanske någon har tips på någon sida med bra baskunskaper i sömnad? Har inte hittat någon jättebra själv ännu.. Eller en bok? Många tack på förhand! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Sy i trikå
Hej!
Jag har sytt mycket i trikå. När jag började köpte jag boken : Sy kläder av mjuka tyger, Åsa Lennartsson. Boken är från 1982 men finns säkert att låna på bibliotek. Det finns även mönsterbilaga i boken. Även om modellerna är lite gammalmodiga så finns det en hel del som fortfarande är användbara. I boken finns syinstruktioner för trikåer och andra mjuka tyger. När man syr så använder man en söm som kallas bindsöm. Om du inte har den sömmen på din maskin kan du använda trestegs-sick-sack. Titta i instruktionsboken till din symaskin. Lycka till. P.s. Det är jättekul att sy i trikå och mjuka tyger Ds. Hälsningar Inga-Maria |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Hej Inga-Maria!
Tack så jättemycket för ditt svar
![]() ![]() ![]() Genom åren har det mest blivit gardiner och lagningar, men för ett år sedan ungefär började jag sy i lappteknik & tycker det är superkul ![]() ![]() MVH Tessan1972 |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
hej tessan
instruktionsboken kan du beställa ifrån fabrikanten... gå bara in i en symaskinsaffär och be dem att ta hem den eller ring direkt själv. det kanske går på ett par hundra men det kan det vara värt för att hitta alla finesser man har på sin maskin... //nilla |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Se till att du använder jerseynålar. De har en speciell spets som gör att det inte går hål i tygerna lika lätt. Om du skickar ett mejl till mig så kan du få en beskrivning på hur man syr i trikå. Filen är för stor för att lägga upp här på sidan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Tack snälla
för alla bra tips jag har fått
![]() Jag skall kolla med symaskinsaffären ang instruktionsbok. Jag trodde inte man kunde beställa så gamla häften *ler*.. Passar på att inhandla jerseynålar då oxå! Att vanliga nålar kunde göra hål i trikå märkte jag då jag lade upp en tunika till mig själv.. men jag trodde bara det berodde på en slö nål.. ![]() ![]() MVH Tessan1972 |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:56.