Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-05-07, 19:35   #1
Tessan1972 Tessan1972 är inte uppkopplad

Sy i trikå..? Baskunskaper i sömnad..

Hej!

Är ny medlem här på sidan. Tycker att det verkar vara ett bra ställe att hitta bra tips och inspiration på Jag älskar att sy, men tyvärr har jag inte alla baskunskaper.. Har mestadels sytt kuddar, väskor, täcken osv.. i lappteknik. Quiltat.. Tänkte ge mig på barn och dockkläder nu Hur göra för att sy i trikå? Särskild söm? Nål? Pressarfot? Mina skolkunskaper är lite rostiga

Kanske någon har tips på någon sida med bra baskunskaper i sömnad? Har inte hittat någon jättebra själv ännu.. Eller en bok?

Många tack på förhand!
Tessan1972 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-10, 21:31   #2
Inga-Maria Inga-Maria är inte uppkopplad

Sy i trikå

Hej!

Jag har sytt mycket i trikå. När jag började köpte jag boken : Sy kläder av mjuka tyger, Åsa Lennartsson. Boken är från 1982 men finns säkert att låna på bibliotek. Det finns även mönsterbilaga i boken. Även om modellerna är lite gammalmodiga så finns det en hel del som fortfarande är användbara. I boken finns syinstruktioner för trikåer och andra mjuka tyger. När man syr så använder man en söm som kallas bindsöm. Om du inte har den sömmen på din maskin kan du använda trestegs-sick-sack. Titta i instruktionsboken till din symaskin.

Lycka till.

P.s. Det är jättekul att sy i trikå och mjuka tyger Ds.

Hälsningar

Inga-Maria
Inga-Maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-10, 22:09   #3

Hej Inga-Maria!

Tack så jättemycket för ditt svar Jag har tyvärr inte kvar instruktionsboken till symaskinen.. hade underlättat om jag hade haft den kvar.. men jag skall kolla upp hur bindsöm ser ut! Kanske jag har den? Jag fick min symaskin av mamma för en massa år sedan (-88). Den var helt ny när hon köpte den (en Husqvarna).
Genom åren har det mest blivit gardiner och lagningar, men för ett år sedan ungefär började jag sy i lappteknik & tycker det är superkul Nu vill jag avancera lite *ler* & börja sy kläder till barnen & dockorna! Har sytt några kjolar och en dockklänning som faktiskt blev jättebra *stolt*.. Men jag har säkert använt "fel" söm.. *hmm* Skall spana efter boken (Sy kläder av mjuka tyger) på biblioteket också! Tack för tipsen!

MVH

Tessan1972
Gammal 2005-05-11, 07:14   #4
nillas nillas är inte uppkopplad

hej tessan
instruktionsboken kan du beställa ifrån fabrikanten... gå bara in i en symaskinsaffär och be dem att ta hem den eller ring direkt själv. det kanske går på ett par hundra men det kan det vara värt för att hitta alla finesser man har på sin maskin...
//nilla
nillas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-11, 07:21   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Se till att du använder jerseynålar. De har en speciell spets som gör att det inte går hål i tygerna lika lätt. Om du skickar ett mejl till mig så kan du få en beskrivning på hur man syr i trikå. Filen är för stor för att lägga upp här på sidan.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-12, 21:15   #6

Tack snälla

för alla bra tips jag har fått !!!
Jag skall kolla med symaskinsaffären ang instruktionsbok. Jag trodde inte man kunde beställa så gamla häften *ler*.. Passar på att inhandla jerseynålar då oxå! Att vanliga nålar kunde göra hål i trikå märkte jag då jag lade upp en tunika till mig själv.. men jag trodde bara det berodde på en slö nål.. Bra den här sidan, man lär sig en massa nya saker

MVH

Tessan1972
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:56.