![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Svårt att sy i råsiden?
Min tyghandlare har fått in en rulle vitt råsiden för 100 kronor metern. Det liknar linnetyg och är mycket mjukt, inte alls glansigt. Det ska vara tacksamt att färga så jag funderar på att köpa några ”braattha-meter”.
Jag undrar om någon har erfarenhet av att sy i detta material. Jag tänker mig en till exempel en halvlång tunika/klänning över leggings eller jeans för det ser ut att vara ett väldigt fint och mjukt fall i tyget. Men det kanske inte lämpar sig alls för såna plagg. Och hur svårt är det att sy i råsiden? Något särskilt man ska tänka på vad gäller inställning av trådspänning, särskild pressarfot osv? Det är väl lite vankligt att stryka på det, men hur gör man då under sömnadens gång när man behöver pressa isär sömmar och släta till krage osv? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Har sytt en klänning i detta tyg för längesen, det var att sy som vilket tyg som helst, ungefär som linne som du skriver. Jag har ångstrykjärn även till detta och du kan ju pressa sömmarna på avigan. Det kommer säkert att gå jättebra. Lycka till.
Det är dessutom ett väldigt skönt tyg att bära. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
En sak att tänka på är att ha pressduk under ångstrykjärnet. Du kan få fläckar på tyget som inte går bort.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag har sytt en liten jacka i råsiden. Och det enda jag gjorde annorlunda var att inte fålla kanterna på vanligt vis, utan bara kanta alla kanter med en raksöm. Det knölade sig för mycket annars.
Här är bild: Jacka i råsiden Underbart material för övrigt! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag strök för övrigt utan någon egentlig hänsyn till att det var siden jag hanterade. Två pluppar på järnet och inget skyddstyg mellan. Nu menar jag inte att detta går att göra med alla råsiden, men med mitt gick det utmärkt. Prova på en liten provlapp först. Se vad tyget klarar av.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Tvätta tyget innan Du klipper. Jag sydde en dress en gång och den blev lite liten efter tvätt. Tyget krympte rejält.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:56.