![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Krympa trikåtyg?
Jag är helt novis när det gäller att sy i trikå, interlock, tyg och undrar om jag behöver krympa tyget innan??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag lärt mej den hårda vägen att alltid tvätta tyger innan jag syr i det, dels att en del tyg krymper men också för det inte alltid stämmer med trådrak mm.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Har för mig att trikå kan krympa olika på bredden och längden. Det har hänt en del kläder jag köpt eller så är det garderoben som krymper dom. Ta det säkra före det osäkra och tvätta före sömnad. Vore ju tråkigt om en massa nerlagd tid går till spillo i en första tvätt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Ja och med ändrad trådrak efter tvätt
![]() Annars bor det där garderobs-trollet som krymper kläder även i detta hus ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Då tvättar jag för säkerhets skull! Brukar ju tvätta innan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
60 grader och torktumling är standard här när tygerna väl är inhandlade. Trikå ska klara 60 grader, i alla fall om det är 80% bomull eller mer i tyget. Innehåller det elastan behöver man inte heller vara rädd, då elastantrådarna smälter och förlorar sin spänst först vid ca 120 grader. Fått lite materiallära av en herre som är mkt duktig på tyger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:01.