![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Läser ingen bibeln längre?
Herregud säger jag bara. Jag går in på forumet och läser och ingen vet hur man gör en sökning på tidigare ämnen. Undrar om man ska be admin att markera sök med fetsil i storlek 78 för att det ska gå fram. Det finns ju 48 millioner trådar med samma ämne och ingen verkar orka göra en sökning. Något överdrivet antal men det finns oftast ledtrådar i tidigare trådar.
"Sök och du ska finna" Sur? nädå bara förvånad över den lathet som verkar finnas. Lättare att start ett nytt ämne när det finns sen tidigare. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Håller med dig till 110%!
Många trådar blir det. Trassligt värre. På sistone har jag t.o.m. sett att man inte ens orkar plocka upp sin egen hyfsat nya tråd som man började på i förrgår, utan startar en ny istället, som egentligen är fortsättning på den förra. Det tråkiga är då att de som eventuellt svarat i den förra tråden, inte får någon hint om att det finns nya svar, som man ju annars får. /Gunilla |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Forumvärd
|
Jag håller med... Och jag börjar allvarligt talat fundera på att föreslå att man, så länge det finns trådar på samma tema som är mindre än i alla fall en månad gamla, ska hänvisas till dem och det nya ämnet låsas. Vem bli gladare över femtioelva frågor om samma sak?
Visst, det kan säkert vara svårt att tänka på att söka om man inte är van vid det och jag gissar på att många av medlemmarna här inte är vana vid forum som moderaras hårt när det gäller att man inte ska starta nya trådar i onödan, men, det hjälper inte när jag stör mgi så på det ändå. :P Men, det kanske är så att man ska börja med att göra som det görs nu och låta alla vänja sig vid det. När jag ser trådar som egentligen hör ihop med samma användares tidigare trådar brukar jag sammanfoga det ihop med en liten snäll kommentar. Kanske sådant arbete, ihop med länkande till gamla trådar man borde hittat kan hjälpa lite...? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag håller med på sätt och vis. Fast ibland kanske man faktiskt lusläst forumet på all relevant information man kan hitta, men inser att man har en lite annan vinkling/frågeställning än vad som tagits upp förut. Då kan man ju ibland lättare få (relevanta) svar om man startar en ny tråd istället för att fortsätta på en gammal. För det är ju oftast det man tänker på när man startar en ny tråd, att man vill ha svar på sin fråga, inte på att man ökar på antalet trådar i forumet... Men visst, finns det en hyfsat ny tråd som handlar om det man undrar, så ska man väl såklart fortsätta på den...
Förresten, om man ska vara kinkig: På tal om det här med att trådar har obegripliga rubriker så att man inte vet vad trådarna handlar om så är väl denna tråd ändå ett ganska bra exempel? Att folk startar nya trådar istället för att fortsätta på gamla har EGENTLIGEN inte så mycket gemensamt med bibeln... Hoppas jag inte retade upp någon alltför mycket nu, det var inte meningen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Ingen fara tillis du har inte retat upp någon. Men det står i bibeln "den som söker skola finna" och det är vad man oftast gör om man söker i forumet. Sista exemplet på lathet var ju maskinbrodyr och det ämnet är väl det lättaste att söka i. Om man orkar!
Att forumvärdar ska behöva sitta och pussla ihop trådar med samma ämne är väl ändå för mycket begärt. Så har ju faktiskt många trådar av en helt obegriplig rubrik, som den här men nyfikna blev ni ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Oh, nu är vi inne på en av mina "käpphästar"! Sökning! Vare sig det är i forum eller en enkel vanlig internetsökning.
Nu tycker jag att här på Sysidan är det inte så illa som på många andra ställen, även om det visst händer lite oftare än jag skulle önska här också. I ett forum, minns inte vilket men det var något tekniskt forum, hade man för vana att så fort någon frågade om var man hittade info om <enkelt sökbar term, till exempel namn på en produkt> gavs svaret www.google.com. Nu tycker jag att det faktiskt ligger en del i Tuas utrop om fetstil och 78 punkter, även om det kanske inte var helt allvarligt menat, för sökfunktionen skulle kunna sticka lite mer i ögonen än den gör tycker jag. Jag tycker faktiskt att den är ganska lätt att missa. Inte för den som letar efter den, men den kunde kanske "hoppa på en" lite mer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Kanske en popup ruta som smackar fram när man vill starta ett nytt ämne. En som undrar "har du sökt i forumet först"
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Vilken bra ide!
Eller att det bredvid "Nytt ämne"-knappen ligger en minst lika stor "Sök"-knapp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Kanske denna jättebra tråden skulle ligga under sysidan.se istället då jag tycker att förslagen borde läsas av admin. Eller vad tycker ni andra? Kan/Skall jag flytta den dit? Det är inte säkert att de läser fritt forum.
Annette medlem och forumvärd |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Låter väl inte helt fel, Anette. Den hör ju liksom hemma lite här och lite där...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Problemet är att som med annonser så blir folk blinda till dem, och ser inte längre även om det stor i fetstil o blinkar... Så tyvärr är det inte alltid till någon hjälp.
Ta bara OBS-rutan ovanför textrutan. Inte läser jag den längre. Det som behövs är friska moderatorer och hårdare regler. Om ens tråd låses fort, flyttas bort till separat låsningsforum eller raderar så lär man sig till slut. Att någon startar ny tråd på ens egen originalfråga är ju fruktansvärt!!! Det här forumet är VÄLDIGT snällt om man säger det så, så man ska nog inte säga någonting om att moderatorer inte behövs, att det är för hårt. NEJ det är väldigt snällt och slappt här. Dels moderatorerna, och dels vi medlemmar själva. Precis som någon här sa, om någon skulle bete sig som här på låt oss säga flashbackforumet så skulle man först få 10 svar om att man kan googla själv, att man är lat för att sedan se tråden låst. Nej det är inte föredömligt att vara taskig i tonen, absolut inte. Men vi borde vara hårdare mot användare och upplysa att det redan finns trådar, men inte på taskigt sätt om ni förstår det rätt? Inte typ "använd google idiot" utan "Hej (och ev välkommen) det finns redan tråd om det här - länk" det kan vi medlemmar också göra, för det dyker ofta upp nybörjare här (båda till forumet och till internet/forumsetikett överhuvudtaget) att det skulle nog behövas minst 20 moderatorer för att hålla undan och ha intresse att söka upp rätt tråd, skriva text osv.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Måste säga att en av anledningarna till att man lägger upp en ny fråga. Kan ju också vara som så att när man söker efter nåt får man upp tio sidor med trådar. En hel del har inte att göra med de man letar efter o alla ggr är det inte så kul och gå igenom alla diskussioner och ändå inte hitta svar på sin fråga. Vet att de blir ändå fler trådar på detta viss men men . Jag är ju ingen livlig deltagare vad de gäller att skriva men läser i stort sätt allt som skrivs. Och jag blir faktiskt irriterad på att trådar flyttas för troligtvis la man in sin tråd där man tyckte den passade. Kan tom ibland tycka att dom flyttas till fel forum. Trulsan
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Kanske ska man klistra upp små FAQ-trådar. Typ Här diskuterar vi trådspänningen... osv.
Så kan alla frågor om det ämnet samlas i den tråden? Så blir det ju lättare för den som har visst problem att hitta rätt tråd att leta reda på sitt problem först och sen ev fråga där? hmmmm. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
FAQ borde vi definitivt ha!
Min inställning är att man ska lägga rätt mycket tid och energi på egen sökning innan man öppnar en ny tråd. Både i forumet och med t.ex. Google. Ibland är det svårt att veta vad man ska söka på, men jag tror att den här diskussionen kom upp med anledning av alla de gånger det handlar om ett enda uppenbart sökord eller kombination av ord som man inte brytt sig om att ens försöka söka på. Eller i vissa fall inte ens sett ämnet som ligger bara några rader under sitt eget (inget sådant fall nyligen som jag reagerat på, så ingen behöver känna sig träffad och leta just nu!) |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
FAQ låter som en bra idé tycker jag och det ser man ofta i andra forum. Då får man ju en liten fingervisning vart man ska bege sig med sina funderingar. Sen kanske det ska finnas en ny forumtråd helt enkelt om "vart söker jag? för att hitta XXX" till den som inte klarar egen sökning. Ibland hittar man ju saker på Google under helt andra ord än man tänkt sig.
Diskussionen kom upp just av den anledningen som sotis säger och ingen ska känna sig påhoppad eller utlämnad. Den är helt hypotetisk. Så måste vi nog alla skärpa till oss när vi skriver ämnetsrubriken för att överhuvudtaget hitta någonting här. Min rubrik är väl inte vad man söker på direkt i det här forumet så jag skrev lite vad jag kände bara. Men rent praktisk hjälp får nog lov att framgå mer i rubriken tycker jag. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:35.