Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-04-17, 17:39   #1
sy-sara sy-sara är inte uppkopplad

Hur få kjolen att stå ut?

Hej igen!

Jag vet att jag tjatar om mina kläder till det där bröllopet. Jag har fått ihop livet och är jättenöjd,(bilder kommer när kjolen också är färdig).
Nu till frågan: Kjolen är klockad nedanför knät och jag skulle vilja att den delen hålls ut lite.
Jag har fodrat kjolen och tänkte att man kanske kan sy på något på fodret nedtill så att yttertyget hålls ut lite, men jag vet inte vad jag ska sy på och i så fall hur. Fodret är ju rättså sladdrigt. Kanske rynkad tyll eller nåt det kommer ändå inte synas under den länga kjolen.
Hjälp mig snälla!!!

mvh
Sara
sy-sara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-17, 21:06   #2
Salome Salome är inte uppkopplad

Krinolinunderkjol

Hej!

DU verkar behöva en underkjol. Antingen en krinolinunderkjol som kan hyras, sys eller köpas, eller en enklare underkjol med mycket tyg.

Se t.ex. http://www.brollopstorget.se/Klader/underklanning.php

Lycka till!
Marie
Salome är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-18, 07:58   #3
Symaskin Symaskin är inte uppkopplad

Re: hur få kjolen att stå ut?

Citat:
sy-sara skrev:
Hej igen!

Fodret är ju rättså sladdrigt. Kanske rynkad tyll eller nåt det kommer ändå inte synas under den länga kjolen.
Hjälp mig snälla!!!

mvh
Sara
En bit rynkad tyll i nederkanten kommer att fungera bra. Om kjolen bara ska ut i nederkanten.

mvh
Anki
Symaskin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-18, 18:59   #4

Tack!

Tack för era snabba svar. Kan och vill inte ha underkjol under kjolen därför är den fodrad.
Jag verkar alltså på rätt spår vad det gäller den rynkade tyllen. Ska köpa i morgon och prova...
Gammal 2005-04-26, 13:31   #5

Talking det blev så bra...

Har nu varit och köpt tyll, hittade tillochmed ljusblå istället för vit som jag var inställd på att vara tvungen att köpa.
Kjolen står ut lite lagom mycket efter att jag sytt på en rynkad volang längst ner på fodret som jag liksom vek dubbel. Remsan var ca 25 cm bred och jag sydde fast den så att den undre delen blev tio cm och sedan vek jag ned resten så att den bler dubbel.(om någon mer än jag fattar vad jag menar...)
Bra blev det i alla fall. Bilder har jag inga än, men det kommer jag lovar. OM inte annat efter bröllopet när jag varit hos frissan och fått håret uppsatt och allmänt uppfixad, då får man väl hoppas att jag passar på att bli förevigad..

Just nu håller jag på med en kuvertväska, till helgen skall jag sy en väst och kravatt till min sambo så att han också får vara fin...

Ha de´!
MVH
Sara
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:42.