Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-10-17, 16:57   #1
CeciliaNilsson CeciliaNilsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 29
Lägga in bilder

Hejsan.
Är det någon som kan hjälpa mig hur man gör för att kunna lägga ut bilder i sitt album?? När jag försöker kommer det bara fram att bilden är för stor.
CeciliaNilsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-17, 17:05   #2
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Plocka upp bilden i tex paint. Sen trycker du på redigera knappen och förminska tex 50%. Sen sparar du den minskade bilden och lägger in i ditt album.
Jag hade också mycket huvudbry innan jag lyckades lägga in bilder
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-17, 19:16   #3
Jander Jander är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 212
Du har väl använt en digitalkamera antar jag..
Oftast få man ett bildredigeringsprogram med när man köper den och där borde finnas en knapp som heter "Modify" eller liknade. Där ska du kunna välja "Rezize" och göra bilden mindre.
När du klickar på en bild borde den öppnas i detta program.
Beroende på vad du haft för upplösning vid fototillfället får du kolla hur mycket du behöver förminska bilden. I mitt program visas hur stor bilden är från början med måtten 1200x1600, dessa är fotade med 2 Mp. Jag förminskar dom till 400x533, passar utmärkt här på sysidan. Du kan givetvis förminska en bild som är större från början till detta "färdiga mått"
Jander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-19, 15:07   #4
120404 120404 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 508
Skicka dem till din egen e-mailadress

Så blir dom automaskt förminskade, i mailet finns ett gem till höger klicka på gemet och upp kommer spara bifogade filer. Gör först en mapp där du vill spara fotot...jag har döpt min till förminskade bilder.....jätte lätt....säjer jag som kan det ...hahahah
120404 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-19, 17:46   #5
Annamors Annamors är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 78
Talking Förminska bilder

Tack Ewa.
Vilket jättebra tips !
Har trasslat mycket för att förminska bilderna i olika program. Min kamera är på 12 mp...Skall prova denna superenkla lösningen istället, nästa gång.
Annamors är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-19, 17:55   #6
Pysseltant Pysseltant är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 599
Citat:
wowa skrev: Visa inlägg
Så blir dom automaskt förminskade, i mailet finns ett gem till höger klicka på gemet och upp kommer spara bifogade filer. Gör först en mapp där du vill spara fotot...jag har döpt min till förminskade bilder.....jätte lätt....säjer jag som kan det ...hahahah

Men vilket bra tips, hur stora (pixlar) blir bilderna på ett ungefär? /Ingrid
Pysseltant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-19, 18:21   #7
120404 120404 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 508
Bildpunter är det = samma som pixlar?

Man kan ju höger klicka på en eller flera av min bider och längst ner på listan står det egenskapere
där står hur många bildpunkter det är.
Det blir samma kvalite på förminskade bilder som orignalstorleken. Gå till fritt forum och klicka på 9 valpar födda på kanelbullensdag...på gemet där kan du klicka då kommer mina 5 hundbilder upp och där står storleken på den förminskade bilden. kanske har du någon nytta av detta.
120404 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-19, 19:16   #8
Pysseltant Pysseltant är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 599
Citat:
wowa skrev: Visa inlägg
Man kan ju höger klicka på en eller flera av min bider och längst ner på listan står det egenskapere
där står hur många bildpunkter det är.
Det blir samma kvalite på förminskade bilder som orignalstorleken. Gå till fritt forum och klicka på 9 valpar födda på kanelbullensdag...på gemet där kan du klicka då kommer mina 5 hundbilder upp och där står storleken på den förminskade bilden. kanske har du någon nytta av detta.
Hej Igen,
Ja pixlar och bildpunkter är samma sak.
När jag lägger in bilder så beskär jag den först sen sätter jag pixlarna och ger den den längsta sidan 1046 pixlar och låter upplösningen ligga på 180 mikrometer/pixel vilket ger en ganska bra skärpa i bilden. Din bild på dina härliga hundvalpar hade upplösningen 72 men det är oxå helt acceptabelt.
Jag tycker det var väldigt bra att kunna sampla ner bilden så snabbt som du beskrev, speciellt om man inte behöver beskära bilden./ Ingrid
Pysseltant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-15, 06:13   #9
Anne-Lie Anne-Lie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 199
Måste man köpa program

för att kunna minska ner sina bilder. Något har hänt så nu kan jag inte minska bilderna som jag tar med digitalkameran via mail funktionen. Kan inte visa upp vad jag har sytt längre. Har varit inne och kollat i paint men kan inte hitta funktionen som minskar bilderna.

Får bara ett felmeddelande när jag försöker skicka bilderna via mail.
Anne-Lie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-15, 08:44   #10
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Denna sida är bra och enkel om man nu inte har ett vettigt bildprogram:

http://www.resizeyourimage.com/
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons