![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Trädning av Janome 1000CP
![]() Desperationen närmar sig.... Mittersta nål tråden går av när jag skall sy med två nålar och 3 mm bredd. Jag har trätt om otaliga gånger nu ikväll och tråden går av efter 5 - 10 stygn. Den högra nåltråden kan jag dra utan vidare när pressarfoten är uppe men inte den vänstra, den sitter som berget mellan trådspänningsplattorna. Är det nån som har nåt förslag på vad som kan vara felet? Jag har även bytt nålar.Till saken hör att jag har inte ändrat på nåt utom att byta från vit tråd (som satt i när jag fick hem maskinen) till svart tråd (som jag fick med på köpet) I samma andetag kan jag ju fråga om det är någon som har bruksanvisningen till maskinen på svenska och skulle kunna tänka sig att kopiera den åt mig (vet inte om jag får fråga så.... ![]() Mvh solingnes |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Har du sett till att under tråden löper igenom alla tre öglorna som sitter bredvid varandra? De som sitter precis framför dig när du öppnar luckan. Vad har du trådspännigen på? Har för mig att det står i bruksansvisningen att den ska stå på 4 4 4 3. Jag tyckte att sömmen blev för hård och blev rekommenderad att ha den på 3 3 3 2.
Prova även att trä om samtliga trådar. Det behöver inte vara just den tråden som är felträdd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Håller med gullum om allt.
Trådspänningen på min maskin var ställd i något ytterläge för alla trådarna när jag fick maskinen så den fick jag ställa om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag har försökt med att sänka trådspänningen till 3 3 3 2, ja till och med provat ännu lägre men icke...Skall verkligen alla tre trådarna gå under "öglekrokarna"?
Det är väl bara att bryta ihop och ge sig på't igen... Mvh solingnes ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Nu har jag provat att flyttat nålarna så de sitter till vänster och i mitten men det gör ingen skillnad.
Den vänstra tråden går lika förb....t av. Kan det vara undertråden som är nåt vingel med? Den är väldigt sträv trots att spänningen bara är på 2, men den går väl inte att trä på så många sätt eller....? Mvh solingnes |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Har du provat att trä om samtliga trådar?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Yes, det har jag. Har också bytt tråd men det vill inte. Jag måste göra nåt fel nånstans.....men vet inte var.
Det gick ju så elegant att sy när den kom och var färdigträdd. Nu är maskinen billig om man säger så...... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Nu tror jag att jag har hittat vad som kan vara felet.
Kan det vara så enkelt att tråden är för grov? Jag har bytt en och en tråd från det vita som satt i till den svarta som jag fick med på köpet och vice versa. Så fort det kommer mer än två svarta trådar i så går den ena nåltråden av efter ett antal stygn. Vid närmare titt så är den svarta 40 och den vita är 60. Är det inte så att ju högre siffra dess finare tråd? Om det är det så, är nog den svarta för grov. Det står dock på förp. att den lämpar sig för symaskin och overlock. I instruktionsboken står en rekommendation att tråden bör vara 60 - 90 vid sömnad i tunna till normala tyger och 60 med kraftigare tyg. Är det så enkelt att det är grovleken på tråden det hela beror på? Är det tunn overlock tråd som gäller alltså? Skall testa mer senare, det räcker för idag nu...... Mvh solingnes |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Hmmm det borde inte vara tråden som är för tjock. Jag använder ofta vanlig sytråd i min maskin och det funkar bra. En liten fundering bara. Är den svarta tråden vanliga rullar, alltså inte overlock-konor? I så fall använder du de vita brickorna som ska sitta ovanpå rullarna när man har små rullar?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Den svarta tråden är som en vanlig trådrulle, inte en kon, har använt både brickorna och även provat med nätet på rullen. Jag har provat med overlock tråd på koner och det funkar.
Skall testa vidare när lilla barnbarnet åkt hem. Kan tro om det har med om tråden är olika spunnen eller...? Ialla fall så är det jättebra att man kan skriva av sig här och få lite brainstorm på vägen. Tack så länge, jag återkommer Mvh solingnes |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
har samma problen som du.har kommit fram till att tråden man fick med då man beställde ifrån england inte går bra i maskinen använder jag annan tråd går det hur bra som helst men sätter jag i den tråden man fick på köpet går den av. tur att tråden funkar i overlocken så att jag kan använda upp den.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:21.