Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-08-10, 21:57   #1
OTK OTK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 7
Trasig symaskin

Min symaskin har slutat att fungera.
Det blir inga stygn och undertråden "hämtas" inte upp, sen så låter den konstigt, det är den där grejen som matar fram tyget som slår mot något.

Har gjort allt nu känns det som, men inget hjälper.
Någon som kanske vet vad felet är?
Har en Yamata FY780.
OTK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-10, 22:14   #2
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Min första fundering är Byt nål. Se till så du verkligen fått upp nålen tillräckligt långt upp.
Sen så vet jag att när jag hade en Yamata så fanns det support att ringa till. Har du garanti kvar så ring först supporten o se om dom kan hjälpa dig per tel om inte så säger dom till dig att lämna in den där du köpt den.

Lycka till

Ps du har väl rengjort den redan också?!
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-10, 22:18   #3
OTK OTK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 7
Tack för svaret.
Ska pröva att byta nål.
OTK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-10, 22:25   #4
OTK OTK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 7
Det hjälpte tyvärr inte

Jag tror att felet ligger i den där plattan som matar fram tyget, men vad för fel det är vet jag inte så vet ju inte vad jag ska göra.
OTK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-11, 01:18   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Har du garanti? Ta med symaskinen till symaskinsaffären du köpt och påpeka problemet.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-11, 19:59   #6
OTK OTK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 7
Köpte den begagnad så det går inte . =/
OTK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-11, 21:07   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja, då är det väl bara att lämna in den på service.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-11, 22:07   #8
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Mycket få reparatörer bryr sig om att reparera Yamata och andra såna maskiner. Det finns inte delar till dom och ibland går det inte ens att ta loss höljet så att det går att sätta tillbaks igen.

Satsa på en enkel maskin av ett lite mer välkännt märke istället eller försök hitta en begagnad till ett bra pris (bra begagnade maskiner är tvärr oftast inte mycket billigare än dom enklare nytillverkade när det gäller dom bättre märkena).

Om du köper begagnat igen så se till att maskinen du köper är nyservad och att någon reparatör i närheten av dig kan få tag på resrevdelar till den. Köper du av en privatperson och maskinen inte är genomgången, så räkna med att du tar en viss risk. En del delar är svindyra att byta och bara en genomgång kostar också en slant.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-12, 01:29   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja, det borde uppmärksammas mer i tidningar, speciellt i konsumentdelen osv, om dessa såkallade märken. De är bra köp på garanti första året då man kan byta ut maskin när det pajar, men sen är det ingen idé. Men kanske tanken är att man köper ny maskin igen efter garantitidens utgång?

Jag rekommenderar alltid folk på tight budget att gå till en symaskinsreparation-butik och titta på deras begagnade maskiner eftersom dessa har gått genom service och man får ofta garanti också när man köper och då kan man också köpa de äldre maskinerna för de äldre maskinerna är alltid bättre i kvalité. (med äldre maskiner menar jag ungefär upp till tidig 80-tal) Tyvärr är det så "det var bättre förr" får tidigare i tiden gjorde symaskiner (och allt möjligt annat) så att de skall hålla i evigheter. Nu görs det inte längre så, eftersom butikerna har märkt att det är svårare att hålla sin butik igång när de bara ska reparera och inte få sälja.

Sen finns till och med möjlighet att köpa de (riktigt) gamla symaskinerna på marknader och secondhandsbutiker osv för riktigt liten spottstyver (100 kr stycket) vissa låter dig testa maskinen, då kan man testa den och fungerar den så har man gjort ett bra köp, då är det bara att lägga till 600-700 kr för service och man har bra symaskin. (a och o är alltid att testa först om man inte vill gambla lite)

Jag har köpt en pfaff från 50-talet från en symaskinsbutik som var servad och jag testade den först. Den går som dröm, går silkeslent mjukt (så pass att man bara behöver dra med lillfingret på vevhjulen) och gör jättefina sömmar oavsett värsta dåliga trådar och synålar som är hur kantnötta som helst och vilka tyger som helst. Det kan man inte precis säga om dagens symaskiner även de dyra på 20+ papp! och den kostade 1000 kr och gör ca 80 sömmar.

Senast redigerad av ichigo den 2008-08-12 klockan 01:35.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-16, 15:06   #10
BarbroPetrusson BarbroPetrusson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 1
Lämnade just in en maskin för samma fel,
det visade sig att jag hade sytt i för tjockt material så "inställningarna" hade förskjutit sig. Kostade mig 700 kr men maskinen blev ju servad också :-)
BarbroPetrusson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-17, 17:07   #11
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Är undertråden spänd på rätt sätt??

Jag hade samma problem med en av mina maskiner och då visade det sig att undertråden inte var rätt spänd och därför inte löpte korrekt under luckan....

Och jag håller med - satsa på en maskin av känt märke. Köp en begagnad basmaskin hos en handlare, då får du garanti och dessutom chans att testa ordentligt och ställa frågor INNAN köpet.

LYCKA TILL!!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-08, 18:29   #12
aelva aelva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 1
Citat:
BarbroPetrusson skrev: Visa inlägg
Lämnade just in en maskin för samma fel,
det visade sig att jag hade sytt i för tjockt material så "inställningarna" hade förskjutit sig. Kostade mig 700 kr men maskinen blev ju servad också :-)
Vad menar du med att inställningarna hoppade? Har precis samma problem med min nämligen och tänkte att det kanske är något man kan lösa själv?
aelva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-08, 19:51   #13
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Förmodligen menar hon de interna inställnigarna, dvs hur högt staven med nålen ska sitta, vart griparen skall sitta, osv när man skruvar fast dem i maskineriet. Det är millimeterprecision, så om någonting halkar ur läge blir det problem. Och det händer ibland när man syr i något hårt så maskinen vill fortsätta men det tar emot så halkar det ur läge.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons