Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-08-04, 13:05   #1
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad

Har en bandkantarpressarfot...men vi kommer ej överens!

Jag har en bandkantarpressarfot, för snedslå, men jag fattar inte riktigt hur jag ska få den att fungera???

Jag vet var jag ska trä på snedslån men sen är det en del skruvar etc, vad är de till för???, och hur ska jag få den att sy på den snyggt på plagget/det som ska kantas? Hmmm, ngn som kan tipsa lite? Eller vet om det finns något hejdundrande bra förklaring någonstans på nätet? Gärna med bilder!

I värsta fall får jag åka till återförsäljaren och be om demonstration...men det är bökigt att åka dit så...jo om ni undrar , jag har fått den i present så jag har inte fått ngn grundgenomgång.

Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-04, 13:44   #2
SannaL SannaL är inte uppkopplad

Jag vet inte vilket märke du har men tillbehörskatalogen för husqvarna är ett måste för nig. Där står det nästan allt.

Gå till sidan 30-31.

http://www.husqvarnaviking.com/se/me...ries_08_SE.pdf

Lycka till
SannaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-04, 14:15   #3
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad

Det är till en elna men alla ser ungefärligt lika ut vad jag kan se. Jag har ju en skruv så jag skulle tro att jag kan justera för vilken bandbredd jag har men det är inte så solklart som den på husq. (finns ingen plastdel)När man lossar på skruven så lossar liksom "röret"som man stoppar snedslån i. Det kan liksom vridas, varför vet jag ej??

Får väl ringa återförsäljaren, men jag har för mig att det är hennes man som kan detta inte hon och han är inte alltid i butiken...
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-11, 22:07   #4
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad

Så här gör jag med min fot...

Hej!

Jag trär in snedslåbandet så att den sticker ut en bit bakom pressarfoten. Använder den biten för att få ett snygg avslut.

Snedslåbandet får hänga fritt.

Sedan lägger jag in tyget i springan på pressarfoten, kontrollera så att den ligger längst in i springan slätt och fint.

Fäll ner och pressarfoten och börja sy. Under sömnaden. Se till att snedslåbandet ligger rätt dvs lika mycket tyg både i den övre och undre "fåran" och att bandets vikta tyger är inåt.

HÅll tyget i springan och sy.

Prova på en tygbit först. Jag tycker att det är lite svårt att få i bandet så jag gör så här.
Tar en dubbel tråd och syr fast mitt på bandet. Låter nål och tråd vara kvar och för nålen genom syfoten och efter följer snedslåbandet.

Ja, det är inte så lätt att förklara i ord men jag hoppas att du förstod hur jag menade. Om inte så här av dig. Du spar mycket tid och jobb när du har lärt dig att använda denna pressarfot.

Ha dé!
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:28.