![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Hur tvätta dralon- och vad är det för sorts tyg?
Har en bit dralon- fritidsväv-?- som jag tänkt använda till en väska. Kan man tvätta dralon och i så fall hur? Krymper det? Och vad är det egentligen gjort av?
Någon som vet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag hade för mig att Dralon var sånt statiskt material man hade i underkjolar förr. Sånt otäckt som klistrade sig efter benen vid varje steg. Rent syntetmaterial.
Kanske finns kraftigare Dralon eftersom du skriver fritidsväv och tänker väska. Säkert någon annan som har bättre koll än jag ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
DRALON är ett varumärke, vad jag vet, för en syntetfiber av akryl. Alltså en akrylväv.
Zentibir |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Har för mig att det är någon akrylväv. Jag har haft en duk i dralon som var modernt någon gång på 60-70-talet. Glömde kvar den i tvättmaskinen när den var färdig och det var nästan hopplöst att få den slät.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag har ett vagt minne av att det stod dralon på änden av rullen .Det är inköpt på Åhléns nu i sommar och är kraftigt, därav min tanke att det skulle passa utmärkt till väska...Har använt det i en dagiskasse till äldste sonen, som foder-men jag har faktiskt inte förtvättat tyget, som man ska, jag vet, så därav min undran. plus att om man söker på dralontyg så får man träffar som tyg till båtdynor?, stolsdynor och likn. och att det skulle varar vatten och smutsavvisande..
Tvätta i 40 grader? Eller 30 t.o.m.? Det här tyget skrynklar sig inte i väskan/väskorna utan är liksom följsamt men ändå kraftigt..hur man nu ska beskriva.! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag brukar tvätta dralon på 40 grader utan problem. Men jag har hört att man ska undvika att centrifugera tyget, för då bildas veck som är så gott som omöjliga att få bort.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:57.