Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-06-08, 18:22   #1
damm damm är inte uppkopplad

Question Klänning - Kantband och knapphål

Nu har jag tagit mod till mig och sytt en klänning till min dotter. Så här i efterhand, för att andra klänningen ska bli finare, skulle jag behöva lite hjälp, få förklarat hur:
*jag syr dit ett kantband så det blir snyggt, det blev inte så snyggt på klänningen jag nyss gjorde
*hur jag gör knapphål. Jag fattar inte, även fast jag satt med istruktionsboken till symaskinen bredvid.
(Jag har en husqvarna 2000 6020 så kan den väl heta)

Skulle bli så glad om någon tog sig tid att hjälpa mig
damm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-09, 00:50   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad

Jag har en 2000 6570. Jag vet inte om det är samma system, men på min drar man ut den nedersta ratten ett hack (det är den ratten som man ställer in stygnbredden på.)
Dom andra rattarna och trådspänningsratten vrider man till knapphålssymbolerna.

När stygbreddshjulet står på 0 så väster masningen, när man vrider det till 1 backar den och syr första stolpen. Vid 2 syr den första tränsen. 3 syr den andra stolpen och 4 den andra tränsen. Sen vrider man tillbaka till 0 och fäster igen.

Hjälper det?
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-09, 12:45   #3
tillis tillis är inte uppkopplad

Citat:
Lillith skrev:
Jag har en 2000 6570. Jag vet inte om det är samma system, men på min drar man ut den nedersta ratten ett hack (det är den ratten som man ställer in stygnbredden på.)
Dom andra rattarna och trådspänningsratten vrider man till knapphålssymbolerna.

När stygbreddshjulet står på 0 så väster masningen, när man vrider det till 1 backar den och syr första stolpen. Vid 2 syr den första tränsen. 3 syr den andra stolpen och 4 den andra tränsen. Sen vrider man tillbaka till 0 och fäster igen.

Hjälper det?
Sydde knapphål med min husqvarna 200 6440 alldeles nyss och gjorde precis som Lillith beskrev. Vet inte hur det är på din men på min maskin måste man själv "mata fram" tyget när man syr stolparna, maskinen står bara och stampar på stället annars. Det kan behövas lite övning, så att stolparna blir jämna och inte för glesa, men annars är det lätt när man förstått hur man ska göra.
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-09, 13:56   #4
damm damm är inte uppkopplad

Det låter ju så lätt. Ikväll ska jag sätta mej med tusen testlappar och kämpa tills jag lyckas!

Jag önskar mig själv lycka till
damm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-09, 17:07   #5
Lillith Lillith är inte uppkopplad

På min så matar den själv, men om maskinen är lite illa inställd så kan det hända att den ena stolpen blir lite tätare än den andra. Det är nämligen en egen inställning i maskinen som talar om för maskinen hur långa stygnen ska vara när den backar och är den inte rätt inställd så kan det bli olika långa stygn när man syr frammåt och bakåt. Det gör även att mönstersömmar kan se lite skumma ut.

Sen kan du ju testa att helt enkelt öka stygnlängden.
På min maskin rekomenderas styglängd mellan 0,2 och 0,5 mm. Men det går att öka den mer också om man vill.
Över lag är jag väldigt nöjd med matningen på dom där gamla maskinerna.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:38.