![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Bananvin
Hej vänner !
Tänkte sätta ett bananvin! 4kg bananer 250gr russin 3kg socker 1 l starkt te 1 dl citronjos 1 dl apelsinjos 3 gr jästnärsalt Vinjäst Starkvinsjäst... Skala bananarna lägg i 5 l vatten tilsätt russin o joserna koka i 30 min. sila bort ingridienserna, lös sockret i det. Tillsätt vatten så att 10l volym uppnås, och när allt har rumstemperatur så tillsätt jäst o vattenlöst jästnärsalt. Låt det bubbla o jäsa, lagra o njut! Usch det bli verkligen starkt, se upp! Gott till hängmattan o solstolen i sommar med risk för snedstygn.... peter som även sätter vin o inte syr jämt. peter |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag tycker inte om vin. Har du inget recept på likör? Sött ska det va....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Njaaa, det här ska bli ett sött vin tänkte jag.
Likörer ska man nog köpa, de hemmagjorda blir gärna lita sliskiga o klena tycker jag. Varför inte Bols bananlikör med en isbit ? -- en höjdare! kram peter |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Håller INTE med att hemgjorda likörer skulle smaka sämre. Som att jämföra hemgjord och köpt saft! Tvärtom får man riktiga smaker och så slipper man alla konstgjorda smak- och diverse-andra-onödiga-tillsatser. Hur (söt-) sliskig likören ska bli bestämmer man själv.
Jag har en bok med likörrecept som jag provat en hel del av. Inte alltid hela receptet, för om man inte skulle gilla likören har man inte "förstört" en massa sprit. Gav dock bort Johannesörtslikören till min svägerska! Jag är bland annat förtjust i Björnbärslikör (underbar färg!) och Krusbärslikör (både "röd" och "grön"). Jag hade likörprovning med 10 hemgjorda sorter. Vilket underbart färgspel med 10 små glas i olika nyanser - naturliga nyanser!!! Jag tycker definitivt man ska prova göra egen likör! Lycka till! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Du har rätt, det jag skrev om sliskigt var nog lite slarvigt, kan bero på att jag själv inte lyckats så bra alltid.
Det som jag märkt däremot är att "fabriksgjorda" likörer kan hålla en styrka på ca 40 %, vilket tillför smaken en angenäm "hetta" som man inte riktigt uppnår med systembolagsspriten då den max håller 40%, o när man sen blandar ut den så blir det lite klent i mitt tycke. Men som sagt, smaken är som baken... Återkommer om ett bra tag o talar om hur vinet blev Peter |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Vad roligt att ni gör vin! Bananvin lät ju hur kul som helst! Fick nästan lust att prova göra det. Men jästen som jag antar inte är vanlig bakjäst var hittar man den?
För många år sedan försökte jag göra maskrosvin eftersom det känns som jag odlar de på tomten (har för övrigt en granne som är paniskt livrädd för maskrosor, han har en maskrosplockare som han använder typ 10 ggr dan, helt i onödan känns det som, med tanke på min odling...) men det möglade innan det var klart... /M |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
likör
Min kära tant brukade göra så här:
Man blandar 1 kg bär (vad som helst) och två(2) flaskor Koskenkorva. Man rör "soppan" under två veckors tid dagligen. Efter de två veckorna häller man in ett(1) kilo socker och låter blandningen sen stå två(2) veckor. Sedan silar man bort alla bärrester. Tycker att den här likören smakar gott och är inte för sött heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Intressant tips på likör du har !
Det blir säkert jättegott, måste prova... Jästen köper man hos vinessensaffären, de har tips om hur man lyckas! Lycka till från en som går till garderoben o sniffar på sitt Bananvin som puttrar o jäser så fint... peter |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:12.