![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Virka ett klot?
Hej!
Jag har fått i uppgift att i skrift försöka förmedla hur man virkar en rund boll. När jag gör det rent praktiskt går jag mest på känn, ökar lite, minskar lite och voilá, en boll! Men hur gjorde jag? no clue... Nu tänker jag att någon kanske har en enkel beskrivning på hur man gör så att jag får ungefärliga proportioner på antalet ökade/minskade maskor. Min prototyp är ca 6,5 cm i diameter, men exakt storlek är egentligen inte så himla noga. Tacksam för all hjälp! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
När jag virkade min "kvicken" började jag med en ring av 6fm, nästa varv 12fm (dvs 2 i varje) nästa varv 18fm (+1 i varannan) Sedan var det nog något/några varv samma och sedan tvärt om...
Tipsa gärna oxå om att man kan lägga/väva in en vanlig tråd innan första maskan på varje varv så man vet var man är! Den är sedan lätt att dra loss när man är klar. Så alltså är mitt tips att öka 1½gång/varv tills lagom vidd. Det beror ju lite på tjocklek på garn o nål oxå! Skriv upp nästa gång du lyckas vetja! Lycka till! |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:01.