![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Snälla hjälp!
Jag försöker sy dit ett kantband i trikå på ett trikptyg. Det tycks fullkomligt omöjligt och jag är nära ett sammanbrott just nu.
Tyget bara fastnar och slurpar ner under plåten. och går sönder när jag försöker ta bort det. Jag syr med smal sicksack och har provat med smörpapper både över och under men det hjälper inte. Vad gör jag för fel? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Har samma problem jag ibland med samma moment. Jag brukar då sy en bit på en tygbit som ett ankare och sedan överlappa några millimeter på kanten jag ska sy för att med hjälp av denna tygbit kunna stadga upp och försiktigt dra den bakåt medans jag långsamt syr de första stygnen. Då brukar det gå bättre. Hoppas du förstår min flummiga förklaring.
Hoppas det löser sig och lycka till! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
|
Citat:
Har provat nu med fyrdubbelt smörpapper under och dubbelt över. Då funkade det men då går stygnen sönder istället när jag ska riva bort det. Morr! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Aj då det var värre
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Referat från: http://web.comhem.se/~u58707754/sy_i...sy_i_trika.htm
"Kantremsa Ett svårare moment är att sy på en remsa. Gör så här: Klipp till en remsa ca 3 centimeter. Stryk en centimeters vlieseline vid ringningens kant (se skiss vid "mellanlägg") på fram- och bakstycket Sy en hållningstråd (raksöm med långa stygn) 0,5 centimeter från kanten och kolla av med mönstret att längden på ringningen stämmer. Dra annars i en av trådarna för att hålla in vidden. När du syr ihop delarna sträck då mycket på remsan. Vik sedan över remsan och sy en tvillingsöm (med tvillingnål) på remsan från framsidan." Kanske det ger någon hjälp? För det verkar ju lite som om tyget behöver lite stadga för att inte dras ner i maskinen. Vad kör du med för nål? Kanske behövs en annan nål för det materialet? Vassare, stretchnål, tunnare, grövre. Eller blir det samma resultat ändå? Senast redigerad av MonikaW den 2008-03-18 klockan 11:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Måste hålla med MonikaW där.
Spontant låter det som dålig nål, alt. fel nål för materialet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:31.