Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-02-08, 13:19   #1
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad

Lolitastil som gravid

Hum, undrar lite om Lolita här.
Det är så att jag är gravid, men kan inte riktigt släppa stilen Lolita och även gothic och medeltida kläder.
Men främst lolita, hur anpassar jag kläderna, alltså hur syr jag om dom så magen får plats?
Lika dant, kan man göra fejkkorsetter, som sitter löst också?
Har aldrig sett någon gravid tjej/kvinna ha sådant här när de är gravida, men tanken slog mig liksom.
Vet inte om det finns någon bra sida där man kan beställa mönster som Lolita,Gothic,Medeltida kläder, eller om någon här kanske har som kan sälja till mig eller teckna av sina egna o sälja för en peng?
Tacksam för alla svar jag kan få!
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-08, 19:30   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad

Babydollmodeller borde du ju kunna ha utan några alvarligare modifikationer, tycker man.
Annars kan du nog behöva göra egna designer som blir snygga på din nuvarande kroppsform. Att göra fejkkorsetter som antingen sitter löst eller är formade efter din mage ser nog mest skumt ut, men du kan ju skissa lite på det och bedömma själv hur du tycker det ser ut.

Lolitamönster frågas det efter med jämna mellanrum så jag tycker du ska göra några forumsökningar. Det kan också vara lönt att försöka göra lite egna designer och sen se om du inte kan hitta "vanliga" mönster att modda. Det brukar inte vara svårt.

När det gäller medeltidskläder är det bara till att forska. Folk var ju trots allt gravida ibland på den tiden med. Och vissa preioder var modet ändå så löst sittande att det knappast spelade någon roll.
Är det någon särskilld period du är intresserad av?
I många fall behöver du inga mönster för att göra medeltidskläder. Det räcker ofta med principskisser.
En del såna skisser fins till exempel här: http://histvarld.historiska.se/histv.../draekter.html
Jag har massor av andra länkar och rätt mycket på datorn, så om du är lite mer specifik i din fråga (ställ den gärna i forumet för historiska kläder) så kanske jag kan ge dig lite mer att gå på.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-09, 12:50   #3
Whopsie_daisy Whopsie_daisy är inte uppkopplad

Jag har under en tid snöat in mig på klädmönster från den viktorianska eran och därför sett en hel del korsetter längst vägen så att säga, och har sett varianter som kanske skulle vara roliga att utgå ifrån när du skapar din "lolita-gravida-variant". Du skulle ju kunna göra en västkorsett, med skenor enbart i sidan och bak på ryggen.Du kan låta den sluta just under bysten, så att magen blir fri, och ha korsettsnörning bak mellan skulderbladen. Du kan ju välja att ha den upp över bysten eller att framstyckena är smala och enbart blir som ett band under bysten. Se min skiss. (inte allt för snygg men den kanske visa vad jag menar iallafall).

Förr hadde de ju en hel drös med olika korsetter för sport, hemma, sjuka, lata (!) kvinnor osv. Är du nyfiken (och har tid) kan du gå in på www.ebay.com och söka på säljaren ryphat som säljer mönster från gamla dagar. Jättekul, med risk för att fastna!
Lycka till!
Whopsie_daisy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-09, 12:53   #4

åsså bilden då...!
Gammal 2008-02-09, 12:57   #5

hur svårt kan det vara??
Bifogade bilder

Gammal 2008-02-11, 08:00   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Empire/babydoll (dvs hög midja) skulle vara bäst.

Nedan kan du se lite stilexempel, du behöver ju inte kopiera rakt av, färgerna är lite konstiga.

http://www.cosmates.jp/shop/product_info/pid-6439.html
http://www.cosmates.jp/shop/product_info/pid-4926.html

Senast redigerad av ichigo den 2008-02-11 klockan 08:03.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-13, 09:36   #7
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad

Jag tackar så himla mycket för alla svar jag fått, de är väldigt hjälp samma, och tack för länkarna!
Tycker jag fått en mer överblick om vad jag ska börja sy för något ^^

Senast redigerad av Dragon den 2008-02-13 klockan 09:40.
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-01, 15:33   #8
Aquatra Aquatra är inte uppkopplad

midjan

du kan barasy kläde med ett mer midje mått,och sen så några
strech-band elelr vad det nu heter.
Aquatra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-01, 20:14   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Jag tror att personen ifråga redan fött sitt barn
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:55.