Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-02-06, 14:25   #1
Lysmaskan Lysmaskan är inte uppkopplad

Pippitröja

Hej Jag har börjat med en "Pippi"-tröja.

När jag kommer till mönstret så tycker jag det är problem att sticka mönster fr. avigsidan.

Har Ni några tips?
Jag kunde rundstickat den , så det bara blev räta varv, men mönstret va på två stickor och jag kan inte eller vågade mig inte på att frångå mönstret.

Hur gör Ni? Tycker det är svårt.
Tacksam för svar.
Lysmaskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-06, 14:50   #2
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad

Hej Naemi

Det är inga problem att sticka en sådan relativt enkel tröja på rundstickor. Kolla i mönstret hur många kantmaskor det står att det skall vara i varje sida (vanligtvis 1 eller 2) räkna bort dem från varje sidan av tröjans fram och bakstycke. (en kantmaska på var sida blir 4 maskor tillsammans som skall bort osv) Låt en markeringstråd eller annat gå med i varje sida så att du vet vad som är sidorna på tröjan. Sedan stickar du bara runt tills du kommer till ärmhålen där delar du på styckena. Hur du gör det beror på om det är riktiga ärmhål eller helt raka. Men om du vill veta mer så hör av dej så kan jag fortsätta att förklara här på denna tråden.

Om du stickar på två stickor läser du diagrammet till avigsidan från vänster till höger.

Hoppas du fått någon hjälp av vad jag skrivit här jag kan flumma ut i beskrivningar ibland
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-06, 14:51   #3
myggorna myggorna är inte uppkopplad

Ja det är lite krångligt med mönster på aviga varvet men varför våga du inte köra på rundstickor? Har jag gjort på de jag stickat då blir det ju inte så mänga aviga varv
myggorna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-06, 14:57   #4
Lysmaskan Lysmaskan är inte uppkopplad

Hej o tack för svaret.

Jag har stickat en bit och garnet är ganska tunnt så jag orkar inte ta upp, så jag fortsätter, men trodde kanske jag gjorde fel, för det känns väldigt knöligt att sticka mönster från avigsidan.

Det finns tydligen inga genvägar utan bara rundsticka då?

Jag förstår precis hur du menar. Jag ska sticka en till tröja sen och då gör jag som du beskrivit....
Återkommer om jag får problem.
Lysmaskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:43.