![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Pippitröja
Hej Jag har börjat med en "Pippi"-tröja.
När jag kommer till mönstret så tycker jag det är problem att sticka mönster fr. avigsidan. Har Ni några tips? Jag kunde rundstickat den , så det bara blev räta varv, men mönstret va på två stickor och jag kan inte eller vågade mig inte på att frångå mönstret. Hur gör Ni? Tycker det är svårt. Tacksam för svar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej Naemi
Det är inga problem att sticka en sådan relativt enkel tröja på rundstickor. Kolla i mönstret hur många kantmaskor det står att det skall vara i varje sida (vanligtvis 1 eller 2) räkna bort dem från varje sidan av tröjans fram och bakstycke. (en kantmaska på var sida blir 4 maskor tillsammans som skall bort osv) Låt en markeringstråd eller annat gå med i varje sida så att du vet vad som är sidorna på tröjan. Sedan stickar du bara runt tills du kommer till ärmhålen där delar du på styckena. Hur du gör det beror på om det är riktiga ärmhål eller helt raka. Men om du vill veta mer så hör av dej så kan jag fortsätta att förklara här på denna tråden. Om du stickar på två stickor läser du diagrammet till avigsidan från vänster till höger. Hoppas du fått någon hjälp av vad jag skrivit här jag kan flumma ut i beskrivningar ibland ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Ja det är lite krångligt med mönster på aviga varvet
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hej o tack för svaret.
Jag har stickat en bit och garnet är ganska tunnt så jag orkar inte ta upp, så jag fortsätter, men trodde kanske jag gjorde fel, för det känns väldigt knöligt att sticka mönster från avigsidan. Det finns tydligen inga genvägar utan bara rundsticka då? Jag förstår precis hur du menar. Jag ska sticka en till tröja sen och då gör jag som du beskrivit.... Återkommer om jag får problem. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:43.