Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-01-06, 11:26   #1
Madame Madame är inte uppkopplad

Viktklubb.se

Efter alla helger och med mycket (för mycket) god mat känns det roligt men jobbigt att planera vårgarderoben men alla kläder spänner!!! Finns det någon här som har erfarenhet av Aftonbladets viktklubb.se?
"Gottegrisen"
Madame är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-06, 13:01   #2
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad

Jag försökte bli medlem där för ca ett halvår sen, men då mitt viktmål var att gå upp ett par kg i muskler, fick jag inte vara med.
Annars verkar det vara en bra sida, lätt att använda, m.m.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-06, 14:12   #3
spotty spotty är inte uppkopplad

http://www.kolhydrater.ifokus.se/

Kan du tänka dig att lägga om kosten och äta på ett annat sätt än vad du är van vid så är sajten kolhydrater i fokus eller dr Dahlqvist kostråd http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika
två gratis alternativ till viktklubben.

Dr Dahlqvist kostråd innebär att man minskar andelen kolhydrater (bröd, pasta, ris, potatis, och socker) i kosten och istället äter mer fett. Dr Dahlqvist kostråd och andra liknande metoder (LCHF, GI-noll) diskuteras på forumet kolhydrater i fokus.

Dr Dahlqvist kostråd fungerar både för den som vill gå ner i vikt och för den som vill få mer muskler på kroppen, samt minska risken för att utveckla t ex diabetes. Äter själv enl dr Dahlqvist kostråd och mår utmärkt av det.
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-06, 17:43   #4
spotty spotty är inte uppkopplad

Saxar lite material från dr Dahlqvist blogg

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika

Samma nyårslöfte som förra året?
28 december kl. 13:52
Från bloggkommentar, ett insändarförslag..
"Samma nyårslöfte som förra året?

Tidigare trodde man att det var fettet man blev fet av. Man trodde också att fettet satte sig i blodkärlen. Man trodde också att det var viktigt att räkna kalorier och att bantning bara gick ut på att göra av med mer än man stoppade i sig och att det inte fanns några genvägar. Ville man gå ner i vikt var det svält och motion som gällde. Till slut så orkade man inte gå hungrig efter alla fettsnåla måltider och dom inledningsvis täta motionsrundorna blev mer och mer sällsynta. Resultatet blev ofta att man till slut vägde några kilo mer än vid starten. Allt som gjorde att man misslyckades förra bantningskuren är förmodligen bortglömt nu till nästa nyårsdag, men ändå försöker man på samma sätt igen, med förhoppningen att det ska bli annorlunda denna gång.

Varför inte göra det annorlunda denna gång? Idag vet man ju att det inte är fettet man blir fet av och att det inte sätter sig i dina blodkärl. Fett är livsviktigt och ger dig både energi och mättnad. Idag har skulden till övervikten flyttats från fettet till kolhydraterna (sockerkedjorna). Vi vet att fettlagring sker med hjälp av hormonet insulin. En hög insulinnivå lagrar fett och stoppar samtidigt effektivt din fettförbränning. För att få igång fettförbränningen måste du se till att hålla en låg insulinnivå. Detta gör du enkelt genom att minska på kolhydratrika livsmedel som bröd, pasta, potatis och ris. Ett exempel som ger resultat är att äta ägg istället för bröd till frukost och att istället för pastan äta grönsaker med smält smör. Ni som har tillgång till Internet kan söka på LCHF (Low Carb High Fat) för att hitta mer information. Det finns flera läkare och näringsexperter som har egna Internetsidor som handlar om detta. Dom flesta som testat denna för oss människor mer artriktiga föda behöver inte göra om sina bantningsförsök varje år utan kan lugnt äta vidare som dom gjort hela året. Detta utan att behöva öka på motionen och utan att känna den här hemska drivande hungern som en fettfattig och kolhydratrik kost ofta kan ge."

Jag tittade på Google, på LCHF. Det ges faktiskt en bra introduktion till kostmetoden där: Wikipedia, Fatlies, Kolhydrater iFokus, lite bloggar etc.
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-06, 17:58   #5
Madame Madame är inte uppkopplad

Det var många goda idéer och kloka ord Skall fundera lite...
Madame är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-08, 07:06   #6
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad

Jag har provat viktklubb.se och tyckte att det funkade okej, men jag föredrar http://www.halsovakten.se/ som jag tycker har smidigare funktioner och är lättare att jobba med, men det är nog mycket en smaksak. Du kan testa Hälsovakten gratis i en vecka om du klickar på "Demo" på hemisdan.

Det finns även en helt gratis liknande variant på http://overvikt.netdoktor.passagen.se/. Har inte provat den själv, men vet andra som säger att den ska vara bra.

Lycka till!

/Ilsefin
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-08, 08:54   #7
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad

Har provat Hälsovakten, den var dyr men bra, Gustino Coach, billigare o lika bra, men nu är jag inne på FunBeat. Den är inte så mycket inriktad på just bantning men resultatet kan bli viktnedgång!

Det är väldigt roligt att varje dag skriva in vad man gjort iform av motion och fördelen är att man hela tiden har någon/några (om man vill) att tävla mot. Dessutom är det helt gratis!

Jag tycker att man blir väldigt motiverad att bli sundare!
Dessutom finns det andra som man kan få kontakt med o få tips o råd av. Ungefär som här faktiskt!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-08, 09:32   #8
Missann Missann är inte uppkopplad

"Må Bra" har något de kallar för "lättviktarna".

Är visserligen inte med "lättviktarna" utan hänger på "måbra" för att bli peppad att leva lite sundare och bli piggare. Tycker, än så länge, att där är bra. Det är ungefär som här,fast det handlar om annat.

Visserligen kräver det att man prenumererar på tidningen. Men du kan alltid gå in och se hur det ser ut och fungerar där.
www.mabra.com

Lycka till
Missann
Missann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-08, 12:29   #9
Kickelina Kickelina är inte uppkopplad

Tack för tipset på en bra sida. har just börjat med sk stenålderskost vilket är ungefär samma sak som GI och andra kolhydatfattiga koster.

har provat alla möjliga dieter genom åren och hoppas nu att det här ska fungera.

Har varit medlem på netdoktorn och det har fungerat bra Har fått en premunuration på tidningen Må bra,så nu ska jag prova den i stället.
Kickelina är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:42.