![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Vliseline formband
Jag är inte så hemma på det här med att sy kläder, och hade tänkt följa mönstret till punkt och pricka vad det gäller material... men Vliseline Formband, det finns ingenstans att köpa!
Vad är bäst att ersätta det med av vanliga mellanlägg? (för det räknas väl dit?) Det är tänkt att sys in i kanten till urringningen på en klänning i det här fallet. / Maria |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Har inte hört talas om Vliseline formband, du kan ta vanlig vliseline och klippa till så att det passar infordringen runt halskanten.
Barbro |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack för svaret. Det är väl så jag tänker göra... men jag blir ändå nyfiken, eftersom jag försöker lära mig.
Jag hittade en teckning i en Burdatidning (men mitt klänningsmönster är inte Burda) där de använde just detta formband till en kjol och det såg ut som att det var en kedjesöm på själva bandet. Det verkar alltså som att det ska vara lite mer speciellt än bara vanligt vliseline? Min klänning ska jag nog få till ändå, men det kanske är viktigare att veta inför framtida alster ![]() /Maria |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hej Maria!
I tidningen Ottbre rekommenderar de också Vlieseline formband ibland, ofta till axelsömmar som sys i elastiska tyger. Alternativet anger de i dessa fallen som att man klipper ett smalt stadband i trikåns stumma trådriktning. Bandet läggs kant i kant med axelsömmens sömsmåner, och sen syr man genom tre lager tyg. Detta ger då en stadig axelsöm som inte ballar ur och blir "svajig"! /Annika |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Okej, tack så mycket!
![]() /Maria |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:27.