Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2007-12-22, 15:25   #1
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad

vad är din julbord specialitet?

det är alltid roligt att höra vad nya bekantingar har för specialiteer på julborden.

själv brukar jag ha några rätter hemmifrån, och det är inte jul utan dem tycker min svenska familj..

så jag tänkte bjuda in er på en mental resa till Australien, närmare bestämt en liten pytte ort en bit från Alicie springs, på en farm vid namn Yaharrabee,

Här är dt ca 50 grader varmt på jul afton, marken är brun röd och dammig och vatten är en lyxartikel, lixom fisk, så här är det verkligen lyxigt med marina rätter på julbordet..

Wollaby fishking.

Man tar vit fisk och lägger den i ett bananblad ( men aluminium folie går lika bra)
kryddar med salt, vitpeppar och röd chili.
sedan varvar man skivor av mango, apelsin och charambole frukt. slår in det till ett paket och lägger på grillen, ( men det går lika bra med ugnen.

Mums, godare fisk än detta finns inte!

Dubble side eggs
Kokta ägg halvor som man har röra under, istället för som här där man har röran ovanpå äggen, så lägger man en god röra i botten den är så här:
Skaldjurs röra.man kan använda krabba eller kräftor blir mer smak än räkor men de funkar oxå.
hacka rödlök mycket fint, ha på en dl lättmajonäs, 2 mask vispad grädde, vitpeppar och riven chili och några droppar lime jouice. blanda väl låt stå minst 6 timmar.

när den röran är klar gör man den andra röran.
Gorgonzola röra, purea en hel avokado, mixa den slät med 2 mask gräddfil, krydda med vitlök och smula ner 1 matsked ost.

servera såhär, bred ut skaldjurs röran på ett fat. lägg tätt med ägghalvor med den kupade sidan uppåt. lägg en klick men grön röra ovanpå.

Mums fillibabba!!

Sist men inte minst väljer jag såklart, Sötpotatis pajen med valnötter och honung!!!
gör ett pajskal och fyll med klyftor av sötpotatis och vanlig potatis, Blanda kvarg ( kesella) med 2 matskedar honung och 3 klyftor vitlök, och 1/3 dl hackade valnötter, häll över potatisen, ( jag brukar fuska o kokat potatisarna innan) häll på stark ost typ västerbotten o in i ugnen,,,

På fika bordet trängs glögg pastejer. pannacotta med choklad med chili sås. med vanligt svenskt jul gott..

Som ni förstår är det mycket vitlök och chili doft som hägrar här hemma nu dagarna innan jul..

Ser fram emot att få läsa o kanske prova något av era speciella rätter

Varma Jul hälsningar från Stortrollet..
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:05.