![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Hur tidigt innan jul kan jag göra musli?
Jag ska göra musli och ge bort i julklapp. Hur lång tid innan jul kan jag göra den? Det är ju en torrvara men nötter, m.m. härsknar väl efter ett tag? Vore ju bra om jag kunde göra den i dag elller i morgon, så är alla julklappar klara (nästan).
Tänkte väl ha i lite alltmöjligt i muslin, men typ nötter, havgregryn, torkad frukt, torkade bär, russin, kli, m.m. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det är väl inga problem, om sista datum på de ingredienser du använder, inte hinner passeras innan jul.
Dock vet jag att vetegroddar också är känsliga, de innehåller fett som kan härskna. Samma sak gäller krossade linfrön, men inte hela. Då får man förvara müslin i kylskåpet. Hälsningar/ Maj |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Mmmmm, hemmagjord müsli!
Du kan säkert göra den redan nu, för det som är jätteviktigt, är att den "torkat" ordentlilgt när du har rostat klar den i ugnen. Lägger man i den för tidigt i burkar, möglar den om det är fukt kvar.
Lycka till. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hur vet jag om den är torr då?.....?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Ja det var ju en bra fråga. Jag lät den stå i ca 2 dygn, innan jag hällde upp den i burkar. Känn efter, genom att klämma sönder lite mellan fingrarna. Är det krispigt då, är det torrt.
Hur ska du söta det? Om du tänkt söta müslin är det supergott med honung. Blanda ut med varmt vatten och häll över blandningen innan det rostas. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Hade tänkt att koka sockerlag på råsocker och hälla över.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Råsocker hade jag inte ens tänkt på, det lät gott. Lycka till.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Tycker om smaken på råsocker, lite fruktigt sådär.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Kan man torka äpplen själv och ha i? hur isf?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
jag har torkat apelsinskivor i ugnen på ca 75 grader i ugnen. Brukar använda en slev för att skapa springa mellan ugnen och luckan så att all fukt kommer ut. Borde ju funka med tunna skivor av äpple också. Går säkert att torka utan ugn också om man tex hänger upp skivor torrt och luftigt, men det tar nog lite längre tid.
![]() Jag brukar också rosta egen musli. Har i havregryn, råggryn, vetekli, linfrön, solrosfrön mm och blandar vatten och honung och har över innan jag rostar. Nötterna brukar komma i på slutet så att de blir lätt rostade. Sedan blandar jag i russin och annan torkad frukt. Om du gör muslin nu, skulle du ju kunna vänta med att rosta nötterna och blanda i dem sen? Är ju synd om de skulle härskna innan julklappsmottagaren hunnit äta upp muslin. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:10.