Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-11-28, 20:13   #1
Cherry Cherry är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 29
Kappylle och knappar

Hej! Jag är rätt ny på sysidan, och börjar precis bekanta mig med forumen, så rätta mig gärna om jag har postat den här tråden fel eller liknande.

Jag planerar att sy en vinterkappa. Jag har en hel del syvana, men har dock aldrig sytt något ytterplagg förut och skulle behöva lite hjälp med material.

Vad ska jag välja för tyg till kappan för att den ska bli varm och gosig? Jag har hört att kappylle är bäst, vart hittar jag det och vad är meterpriset på ett ungefär? Vad ska jag använda för tyg till foder? Bör jag ha något mellanlägg (heter det så?) eller blir det varm med bara ytteroch innertyg?

Jag vill gärna ha klädda knappar, och helst i samma tyg som själva kappan. Går detta att få tag i någonstans eller är det bättre att göra dem själv? Hur ska man isåfall gå tillväga?

Hur mycket tyg ska jag räkna med att det kommer gå åt till en kappa som ska vara knälång, a-linjeformad (och väldigt vid nedtill) och långärmad?

Det blev lite mycket frågor
Men jag är tacksam för alla svar jag kan få!
Cherry är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-04, 15:07   #2
Sunnie Sunnie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 27
Hej, jag är också rätt ny här kanske din kappfråga ska ligga under kläder?
Sunnie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-04, 15:55   #3
Emmagjord Emmagjord är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 148
Har inte så stor erfarenhet av att sy kappor, men däremot vet jag att det finns satser man kan köpa för att göra sina egna klädda knappar. Fanns för några år sedan i alla fall i helt ordinära sybehörsbutiker. Hur det funkar med så pass tjockt tyg som kappylle är en annan sak. Jag klädde mina knappar med ett tunt bomullstyg. Men sådant borde rimligtvis någon som jobbar i affären kunna ha koll på.
Emmagjord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-04, 18:06   #4
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Man kan höra i butiken om dom klär knappar. Här i vår butik gör dom det. Kostar några kronor per knapp, men det är det värt. Har för mig att det görs maskinellt.
Pia
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-04, 19:15   #5
carinarosen carinarosen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 53
Hej
Symaskinsgrottan utanför Täby C i Storstugan, gör sådant, så mycket vet jag, för jag skickar mina kunder dit som vill ha tygklädda knappar, när de handlat tyg av mig. Vi ligger bara 30 m från varandra så det blir rätt bekvämt för kunderna.
carinarosen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons