![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Tvillingnål och velour - sömmen växer!
Alltså, jag är inte riktigt kompis med min vanliga maskin och velour. Både med vanliga stretch-sömmar och med tvillingnålen så växer sömmen på längden och det blir liksom alldeles vågigt. Jag har testat att sänka ner pressafotstrycket till 2 (4 är normal på min), men det hjälper inte.
Känns som om jag gör något grundläggande fel någonstans... //Kaja |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Mina förslag är ganska grundläggande och sånt du kanske redan har kollat.
Viktigt att placera pressarfoten en bit in i tyget, du får alltså inte sy över kanten som man kan göra med vävt tyg. Du får klippa rent kanten efteråt. Du får inte heller dra i tyget när du syr utan låta matarna göra jobbet. Kanke skulle du kunna ha längre stygnlängd? //maj |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
RULLFOT....
Rullfoten har hjälpt mig många gånger, bland annat med sammet (borde funka även med velour) - kanske vore värt att prova
MVH Annelie |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
När du syr i elastiska tyger ska du ha ett lägre pressafotstryck.
Mvh Trine |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
Citat:
Rullfoten har jag inte testat. Måste genast undersökas... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Ett tips som jag fick när jag skulle sy i Velour var. NÅLA TÄTT å då funkade det bra utan att behöva ändra pressarfots tryck.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Man kanske kan pressa en tunn flisa vlieseline innan man viker ner kanten och syr sömmen, då blir det ju stadigare.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Nej så ska du inte sänka det mer, en sak jag kom att tänka på, har du bytt nål til strechtyg.
Mvh. Trine |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Japp. Kör med stretch-tvillingnål. Nu sover barnen så nu ska jag testa igen. Klänningen BLIR verkligen en tunika nu i alla fall!
Tack för alla tips //Kaja |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Men vad knasigt! Vi har ju lika symaskin så det borde ju rimligtvis bli lika sömmar med våra maskiner...
Jag sänker pressarfotstrycket till 2,5 och så lossar jag på trådspänningen liiite... Å så stygnlängd 2,5-3,5. Å jag har pressarfot B när jag syr... Hoppas att du får till det!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Hittade mitt recept.
2 pressafotstryck 3 trådspänning 3,5 stygnlängd och en gnutta mindre självkritik... Tack alla för hjälpen. Det var stygnlängden som gjorde bästa effekten. //Kaja |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Ja, det är nog logiskt det där med stygnlängden.. Ju mer stygn man gör så sträcks det mer.. Ska nog försöka komma ihåg när det är dags för mig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Nu finns en bild i mitt album också!
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:18.