Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-11-20, 11:28   #1
spotty spotty är inte uppkopplad

Trotsig

10-årige sonen har kommit in i någon slags trotsålder. Ända tills nu har han varit snäll och fridfull, men nu trotsar han så fort han får en chans. Hans mamma är dum i huvudet, all mat är äcklig, vill inte göra sina läxor, tillbringar alldeles för mycket tid framför datorn, skriker som en stucken gris om jag kommer i närheten av datorn, provocerar mig ständigt, utan att fatta varför jag blir arg.

Tacksam för råd. Funderar på att ställa undan datorn ett tag och se om det hjälper (fast då blir det väldigt synd om mig själv).
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-20, 11:41   #2
Cessi Cessi är inte uppkopplad

Jag hängde väldigt mycket på http://www.alltforforaldrar.se/ en gång i tiden och vill minnas att det fanns nåt som hette 9-årstrots.

Månne du kan finna tröst/hjälp/stöd där?
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-20, 11:57   #3
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad

Känner så väl igen detta!

Vi lyckades genomföra en veckas dataförbud när han vägrade göra sin läxa när vi sa till! Det bet faktiskt och det var inte så svårt med tjatet eftersom han insåg att vi hade bestämt oss! (Han sysselsatte sig faktiskt med riktigt bra grejor istället: Lego, sin enorma micki/brio-järnväg mm. Vi var riktigt förvånade!)
Så nu kan vi faktiskt hota med förbud när han börjar protestera så hjälper det direkt!

Ibland tar vi ett rejält snack om varför vi blir arga på varann och hur vi ska göra för att det ska bli roligare att leva ihop! Men det är inte lätt att hålla sig när han för 3e gången i veckan vägrar gå i tid till skolan och glömmer väskan hemma, vantarna i skolan mm mm.
Det är tur att huvudet sitter fast alltså! Dår blir det lätt dålig stämning som håller i sig o fortsätter...
Har oxå märkt att när jag ger mycket beröm och idéer till honom så funkar det bättre, men men orkar inte alltid ju!

När det gäller mat-tjat försöker vi ignorera det helt och han får inget annat tills nästa måltid, då det kanske serveras något bättre. Vi har inte riktigt förstått vilka rätter han inte vill ha och vi har inga planer på att utesluta dem för vi är ju fler i huset! Det är faktiskt bara han av alla 4 som har dessa "matproblem". Troligen hör det till åldern?
Skönt med fler som har samma problem!

Jag har ständigt dåligt samvete för att jag låter barnen sitta för länge vid datorn! Jag orkar liksom inte hitta på eller se till att de gör något annat. Det är lite lättare när det är väder för studsmattan!! När de blir sura beror det oftast på att de är uttråkade och jag vet att jag borde aktivera mig och dem men...

Jag ska försöka börja med lite pyssel som blir julklappar och kort mm: pärlplattor, fönstermålning, vika-klistra-klippa figurer (det finns att skriva ut via nätet har barnen sett nån stans!)
Men det är ju inte alla barn som är så pyssliga som mina...
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:58.