![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Skruvsjal
Hej!
Är det nån som har mönster på en stickad "skruvsjal". Har bara hittad en virkad variant. Sjalen/halsduken vrider sig som i en spiral och är stickad i mohair. //Heidi |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag skulle gissa att du gör på samma sätt som den virkade, dvs du lägger upp så många maskor som den skall vara lång och sedan stickar du flera maskor i varje maska i ett eller två varv till beroende på hur bred du vill ha den. Prova och lägg upp ett mindre antal maskor och skicka som jag föreslog så ser du om det fungerar. Lycka till!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack, ska prova!
Den såg ut att vara stickad på bredden men det troligaste är ju att den är stickad på längden. //Heidi |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
För länge sen på en blogg såg jag en av samma sort som jag tror du sett, men hon har bytt bloggvärd så jag hittar den inte.
Då berättade hon iaf att man stickar förkortade varv: 2m, vänd, tillbaka, vänd, 4m, vänd, tillbaka, vänd, 6 m, vänd, tillbaka, vänd, 8m, ... osv. När man sen stickat "alla maskor" och tillbaka så börjar man om med 2, 4, 6, 8m osv. Då blir den "tvärrandig" som en "vanlig" halsduk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag har stickat en där man gör ungefär så som Cessi beskriver (tyvärr har jag inte någon bild på den just nu). Men stickar med korta varv. Mönster till den finns i Teca Durhams bok Loop-d-loop (obs hon har nyss kommit med en virkbook med samma namn, men det är alltså stickboken som är den där mönstret finns)
/Ilsefin |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Den virkade varianten, var hittade du den?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Det finns en variant hos Garnstudio
http://www.garnstudio.com/lang/se/vi..._id=17&lang=se |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Jag tycker personligen att den här är mycket snyggare om man vill ha en virkad skruvsjal. Fast jäääsiken vad den luddar av sig, och gör aldrig misstaget att använda den när det snöar/regnar, allt fluff försvinner och den ser ut som en blöt hund.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Lion brand stickad och virkad
http://cache.lionbrand.com/patterns/...iralScarf.html
Lionbrand har beskrivning till en i både stickat och virkat. Man måste vara medlem / inloggad för att kunna se mönstren, men det är gratis. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:06.