![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
rundstickor
jag vet att man kan sticka saker som är upp till 3-4 gånger längre än rundstickorna, men hur gör man med saker som är kortare?
är väldigt tråkigt om jag bara kan göra saker som har minst 80 cm i omkrets med 80 cm långa stickor. Finns det någon huvudregel när det gäller omkrester på arbeten? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Man kan använda två långa rundstickor (förutsatt att de har samma grovlek) och sedan använda dem som strumpstickor eller vad man ska säga. Man placerar alla maskor på den ena stickan, och stickar sedan över dem på den andra stickan. När alla maskor är överstickade till sticka nr2 så byter man och stickar "tillbaka" dem till den första stickan, lite svårt att förklara hur jag menar, men tänk på samma sätt som när du stickar med strumpstickor, fast det bara är två stickor. Då spelar det ingen roll hur långa stickorna är.
När det gäller rundstickor med fast längd så gillar jag de som är 60cm långa bäst, de funkar till det mesta tycker jag, men det är klart ibland behöver man längre eller framför allt kortare stickor. Jag har tipsat om det tidigare i någon annan tråd, men eftersom de är så himla bra så skriver jag igen - det finns jättesmidiga rundstickor som man själv kan montera ihop så att de passar behoven för stunden. Det är ett kit som består av ett antal stickor i olika grovlek och ett antal vajrar i olika längd och så kan man själv kombinera ihop dem. Jag tyckte från början att det kände som lite mycket pengar att lägga ut på ett bräde, men jag har inte ångrat mig en sekund. De är supersköna att sticka med och så himla smidigt att kunna byta längd och grovlek lite som det passar. Eftersom jag stickar både runda och platta saker på rundsticka så använder sällan några andra stickor numer. Det finns lite olika varianter, de jag har heter Denise och finns att köpa här: Garnhärvan Det finns en mängd olika tillbehör som man kan komplettera med om man vill. Fler grovlekar på stickor, andra längder på vajrar mm. /ilsefin |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Dels finns det rundstickor som är rejält mycket kortare än så, åtminstone ner till 30 cm, men det antar jag att du känner till. Sen finns det också en teknik som kallas magic loop, som man kan använda till rundstickning när projektet har mindre diameter än stickorna är långa: http://www.knittinghelp.com/videos/advanced-techniques Jag har inte använt den mycket själv, men det verkar finnas ganska många som talar väldigt varmt om den.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
ah, tack så mycket, känns lite jobbigt att investera i nya stickor när man har rätt storlek hemma speciellt när man inte har mycket extra att röra sig med.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:00.