![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
rundstickor
Hej!
Har just nu fått en sådan sticklust, men jag skulle vilja prova rundstickor, men hur går det till? Att jag skall sticka fram o tillbaka har jag läst på sysidan, och att det blir som en "tub".Men hur stickar man då AVIGA varv och mönsterstickningen aviga varv?. Har bara stickat på sk raka stickor,Har en felbehandlingsskada i ryggen som jag fick på ett sjukhus, har inte kunnat använda raka stickor så mycket, läste att det är mera vilsamt att använda rundsticka. Känner att det skulle vara trevligt att försöka med rundstickan. Men som sagt, hur funkar det?? Ni verkar så proffsiga, så någon kan väl förklara för mig!! Verligen sticksugen!!!! irene 28. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
hej
man kan antingen bara sticka runt och det blir då en tub och man gör inte något avigt var funkar på samma sätt som när man stickar på stumpstickor eller så kan man sticka fram och tillbaka som om det vore vanliga raka stickor. hoppas svartet blev tydligt nog lite för sent på dagen för att tänka ordentligt ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Precis som therese säger, för att sticka en tub stickar man helt enkelt ihop de upplagda maskorna, precis som med strumpstickor =) Vill man inte ha en tub så stickar man inte ihop de upplagda maskorna, utan vänder på arbetet som vanligt =)
Hoppas du förstår! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() om man skall skicka en tröja med knäppning el dragkedja måste man sy väldigt noga på maskin och klippa upp, Har gjort det en gång men är man nybörjare kanske man måste ta hjälp av en mer garvad stickerska.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Eller så stickar man en kofta fram och tillbaka, som om man hade raka stickor, fast man använder rundstickor.
Ett litet tips: Köp inte för korta stickor. En rundsticka på ca 40 cm (finns det kortare?) har ganska korta stickor "det själva hårda", och det blir lätt att man håller dem som en för kort pennstump, alltså att "änden" hamnar mitt i handen. Jag tycker det är skönare att sticka med såna som har så lång hård del att änden ligger utanför handen/ stöder mot handen på lillfingersids"gaveln". |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:50.