Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-09-19, 10:16   #1
macaniel macaniel är inte uppkopplad

Question Börja sy i trikå - fungerar min maskin?

Jag är helt novis på ämnet, men skulle vilja börja sy barnkläder i velour och trikå. Jag har en husqvarna 3600 från 1970 som syr de vanligaste sömmarna. Funkar min maskin ihop med trikå och velour? Är det nåt speciellt jag ska tänka på?

Så tacksam för svar!
macaniel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-19, 11:55   #2
Pysseltant Pysseltant är inte uppkopplad

Ja, din maskin funkar, vet inte om du har elastisk söm men du kan sy med zick-zack söm.
även att sy ihop sömsmånen med zick-zack för att det inte skall fransa sig. du kan även sy dekorsömmarna med vanlig zick-zack eller 3stegs-zick-zack om du har det. På min Husqvarna 2000, brukar jag köra med stygnlängd 2 och stygnbredd 2.
Jag tycker att det funkar bra. Prova på en liten lapp så ser du hur det funkar för dig.
Hoppas det går bra för dig.
Kram Ingrid
Pysseltant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-19, 21:31   #3
macaniel macaniel är inte uppkopplad

Tackar för svar! Jag får nog provsy lite trikå först och känna mig för. Behövs det speciellt verktyg för att fästa tryckknappar? När man syr "kantband" använder man smala remsor av trikå eller finns speciella just "kantband"? Förmodligen "dumma"frågor för er som kan, men frågar man inget får man inget veta!

kram
macaniel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-19, 21:53   #4
Pysseltant Pysseltant är inte uppkopplad

Hej Igen,
Ja jag använder ett speciellt verktyg för tryckknapparna och jag använder samma tyg till kantband vilket blir snyggt om man overlockar den ena kanten, det är ju stretchigt så det spelar ingen roll vilken ledd du klipper ut på.
När jag syr i s.k. baddräktstyg behövs ingen kantning alls eftersom det tyget inte fransar.
När du syr på kantbandet så dra lite i detta så får du en fin passform.
kramar Ingrid,
Pysseltant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-20, 15:25   #5
Baggin Baggin är inte uppkopplad

När du ska sy i ett i matrial eller i ett tyg man inte behärskar tycker jag att det är jätte bra att sy något litet billigt projekt som världen inte går under om det inte blir så bra. Tex gosedjur eller ett enkelt plagg i ett billigt tyg.

Om man bara provsyr märker man inte riktgit, tycker jag, alla problem man stöter på. Varför inte sy ett linne eller något i ett billigt tyg och gör alla misstag på!
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:26.