Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-07-29, 20:20   #1
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Question garn till baby

Funderar på att framöver virka/sticka lite till en släkting som är i produktionsstadiet
Är det något särskilt man ska tänka på när man köper garn? Tänker på typ farliga färger/behandlingar på garnerna. Vad är bäst, bomull eller ull? Eller till och med akryl? Kan man lika väl köpa garn på rusta eller är det "fina" babygarner som gäller?

tacksam för hjälp!
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-30, 08:19   #2
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
När det gäller små bebisar är det bra om det mjukt och inte ullgarn .du bör också kunna tvätta det lätt och enkelt och plagget behåller sin stil.
Bomull med lite acryl fungerar rätt så bra.
Bara bomull kan bli lite stelt när du har tvättat det några gånger. Men det fungerar bättre på lite större barn. Jag skulle välja bomull med acryl.
men visst kan du köpa det på typ rusta men du får kanske inte samma kvaliet men kanske tillräckligt.
Deras utbud är väl inte så stort.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-30, 08:55   #3
Sia7 Sia7 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 234
Alpacka-garn är också ett alernativ. Väldigt mjukt men har ullens värmande egenskaper.

Det är också en smaksak det hela, till min baby har jag valt bort akryl, jag tycker att det är så trist. Det finns också blandingar med ull och bomull men det kan som sagt bli lite hårt, men det beror också på kvlitén litegrann.

Vad ska det vara till? Ska det vara till ett klädesplagg närmast kroppen, eller till ex. till en kofta där man har något under? Eller till en filt? Beroende på vad det är kan man ju faktiskt få lite olika utgångspunkt.
Sia7 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-30, 08:57   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Jag har stickat en hel del babykoftor i Piggelen.
Mjukt och lättstickat, går att tvätta i maskin.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-30, 09:22   #5
avsl080610 avsl080610 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 32
Jag har stickat babyplagg i lite olika material, det beror ju på vad det är för plagg men det finns otroligt mjuk bomull som passar alldeles ypperligt att ha närmast kroppen. Det är bra med material som går att tvätta i 60 grader om det kommer kräks och annat på dem. Köper man bomull av hög kvallité så behåller den både färg och mjukhet och form. Andra material som funkar specielt till en yttertröja eller en yttermössa är ju så klart babyull och alpacka. Även där rekomenderar jag lite dyrare garn just för att det har bättre egenskaper. Det går ju åt så lite till ett babyplagg så det blir inga större kostnader ändå.
Personligen skulle jag inte sticka i syntetmaterial just därför att det ofta noppar sig och tappar formen. Dessutom andas inte akryl så som bomull och ull gör.
Men bäst är kanske att testa lite olika så vet man själv vad man gillar och inte gillar sen.
avsl080610 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-30, 14:07   #6
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Ett plagg som kräver handtvätt blir lätt liggandes. Antingen för att man är rädd att det ska bli smutsigt, eller i väntan på att "handtvättstid" infinner sig. *ha ha ...*
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons