Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-02-05, 21:40   #1
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Question Några tips till en nybliven overlockös?

Jag köpte en overlock idag, och fick faktiskt igång den på en gång (en Bernina 700D)! Men det var ju några grejer jag glömde fråga försäljaren, bl.a.:

Hur gör ni när ni ska sy ihop plaggen på overlocken, kör ni på känn eller nålar eller tråcklar ni?

Ska man fästa overlock-sömmen på något sätt (har nu använt 4-trådig overlock med säkerhetsnånting). Jag har för mig att på klädesplagg tar de bara slut, men går de inte upp då?

Sedan var det en grej till jag tänkte fråga er erfarna overlocköser, men jag har glömt det nu, jag får återkomma.

/Emma
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-05, 22:09   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Undvik nålar! Det kan bli en dyr affär med köp av nya knivblad. Numera har jag två knivuppsättningar, den sämre använder jag bara för säkerhets skull om det är bökiga plagg som jag måste nåla. Man skulle ju kunna tråckla också men jag är för lat.

Om det är sömmar som inte ska sys över av en annan söm så är det bra att fästa, det är ju inte så himla bökigt.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-05, 22:15   #3
Kernen Kernen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 35
Gratulerar till inköpet..

Jag nålar alltid. Men man får absolut inte missa en nål så saxen går i nålen, då blir den slö, och byta den brukar vara rätt dyrt. (Jag har bytt min överkniv 3 ggr och den under en gång..).

Man behöver oftast inte fästa tråden på overlocksöm. Trådslingan som blir före och efter tyget låser sömmen. Klipp inte av den för nära bara (typ 2cm). När sen en söm korsar en annan (typ axel/ärmsöm) skärs slingan av men sömmen blir låst av nästa söm osv.

Enstaka gånger kan man dock vilja fästa tråden. I början av en söm fäster du genom att först sy lite utan tyg så du får en slinga (några cm), sy sen 3-4 stygn i tyget, stanna, lyft pressarfoten och dra fram slinga framför nålarna. Fortsätt sy till slutet av tyget, stanna 2-3 stygn efter tygslut, lyft pressarfot och vänd hela tyget så du kan sy tillbaka över hörnet. Då har du fäst tråden i slutet också.

Hm. Hoppas du förstår min förklaring..
Kernen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-05, 23:19   #4
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Har också en Bernina, i princip likadan som din. I början sydde jag mycket med fyra trådar, men sen blev jag modigare och började experimentera lite...
Du kan gå in på Berninas hemsida www.bernina.se och läsa om din maskin och lite om de olika sömmarna. Hemsidan är i och för sig inte särskilt bra, men det står lite grann i alla fall. Annars har jag fått den amerikanska varianten varmt rekommenderad av flera andra här på sysidan, så du kan ju testa där också.
Instruktionsboken tycker åtminstone jag är under all kritik!

Hoppas du blir nöjd med din maskin!
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-06, 06:34   #5
avslut101129 avslut101129 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 64
Gratulera till din inköp. Har man haft en overlockmaskin så kan man inte vara utan den. Jag nålar aldrig, tråklar gör jag bara om det är viskostyger eller andra rörliga tyger. Håller med Ulrika om att man behöver inte fästa när man syr.

Lycka till

Monica
avslut101129 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-06, 07:08   #6
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Tack för tipsen! Kanske ska ha en fulkniv och en finkniv? Fast tråckla tar inte så lång tid. Synd att jag inte har tråcklingsstygn på den vanliga maskinen. Det hade ju varit smidigt.

Jag är himla nöjd, fast jag köpte den "billigaste" Berninan. Den har samma motor som den dyrare och samma chassi som alla Berninas overlockar, så jag tyckte att det var helt OK att välja den enklaste till att börja med.

Jag bara satte mig, trädde maskinen (det tog iofs ett tag men jag antar att man lär sig) och sydde vidare på dotterns kjol! Helt klart över förväntan, eftersom jag har läst här om lite trädningsproblem och trådspänningsproblem. OOhhhhh, jag är så nöjd!!!
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-06, 16:34   #7
Tygtokig Tygtokig är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 110
Hej!

Grattis till overlock-köpet
Jag brukar nåla, men sätter då nålarna en bit in i tyget så att det inte är någon risk att de ska komma i kontakt med knivarna. Anledningen att jag nålar är för att jag inte vill riskera att tyget halkar runt och som bekant är ju att sprätta något sytt med overlock inte att rekommendera!
Tygtokig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-14, 14:24   #8
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Skadade knivar

Hej hoppas ni känner till att overlock knivar kan slipas. Om ni kört på en nål och fått ett hack eller om kniven blivit slö.
Säkert kan du slipa kniven 7-8ggr innan den är för kort så att den måste kasseras.
De som gör nycklar brukar åta sig sådana jobb.
mvh Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-14, 18:24   #9
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Visst kan man slipa knivarna men det blir inte riktigt lika bra, bara nästan, som ett par helt nya blad.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons