Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-07-10, 14:54   #1
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad

Quilta med broderitråd

Jag övar frihandsquiltning inför en kurs jag ska gå och broderitråden bara går av hela tiden.
Maskinen blev helservad i våras och varje gång övertråden går av så trär jag om hela maskinen. Jag har dragit igenom upptill med tandtråd och rengjort i spolhuset och spolen och bytt nål, har en 80 i. Undertrådsspolen är vänd åt rätt håll. Det är en vanlig symaskin och inte en broderimaskin jag använder, min kära gamla Pfaff.

Nyss använde jag vanlig sytråd efter att ha fållat upp mina byxor och det gick jättebra men så fort jag använder broderitråd går den av, den liksom nöts av någonstans så det blir tunt kvar i nålen och sen går den av.

Vad i fridens namn ska jag göra? Jag har ju andra symaskiner men dem vill jag inte släpa med på tåget för de är tyngre. Vad gör jag för fel som jag glömmer att åtgärda?????????????
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-10, 15:54   #2
pialuttan pialuttan är inte uppkopplad

Hej Ann-Marie.
Prova med en annan nål, för maskinbroderi. En sån nål har ju större öga. Det finns också nålar för metallictråd, skonsam för broderitråden...

Lycka till/pia
pialuttan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-10, 16:47   #3
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad

Hej Ann-Marie.
Vad använder du för tråd? Den Indiska? Jag tycker att den är lösare tvinnad och går lättare av.
Kanske du ska prova med någon annan tråd.

Det kan också vara så att tråden "knorvar" ihop sig, då brukar en del låta tråden löpa genon en frigolitbit.
Själv har jag en trådställning som står en bit från maskinen så att tråden hinner "knorva" upp sig innan den går genom maskinen.

Anne-Marlen
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-10, 16:54   #4

Tack. Ska pröva med både broderi- och metallnålar.
Jag var på Ikea i lördags men glömde totalt bort att jag skulle köpa den där hinken med ögla som Milly visat på sin zoomin, för att ha tråd bakom maskinen. Det gick jättebra när jag tog en stor kon och ställe bakom maskinen men de har jag bara i vitt.
Det var den indiska jag provade med, den har ju gått jättebra att brodera med så jag har ju mest av den då förstås. Får be maken fundera på någon slags trådställning att sätta bakom maskinen.
Vet ni om det finns bilder på någon??
Gammal 2007-07-10, 17:11   #5
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad

Här är en bild på mitt hemmagjorda hur simpelt som helst.
Bifogade bilder

axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-15, 09:20   #6
Maya Maya är inte uppkopplad

Tråd går av

Tråd går lättare av när man frihandsquiltar.

Broderitråd är mera besvärlig att frhandsquilta med. Broderitråd som är glansig, vilket dom flesta är är svåra att fästa, vill gärna glida upp i knuten, så att man får långa fula 'tåtar' som stcker fram i tyget.
Jag använder Smertz
Topstich nålar som brukar funka med dom flesta trådarna.
Man kan ochså spola broderitråden på spolen,sic!, och ha undertråd som övertråd, då kommer man ifrån problemet. Men pröva först på en provbit för det ser ju lite annorlunda ut. I det här fallet ,kan man ju ochså sy ifrån baksidan om det lämpar sig. Det går också att sy med mucket tjockare tråd om man har den på spolen, behöver ju inte gå igenom ett nålsöga.

Till sist tråden går ofta av när man är nybörjare på frihandsquiltning. Antaligen för att man rör tyget i för tvära svängar. Nybörjare är man enligt min erfarenhet mycket, mycket länge. Men håll ut..... det är ju så kul när man får till det.
Gunilla

Senast redigerad av Maya den 2007-07-15 klockan 09:28.
Maya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-15, 10:09   #7

Tack för alla råd.
Jag använder brodértråd, glansig, i både spole och upptill. Satt tråden på trådställ bakom maskinen och använder brodérnål och satt trådspänningen mellan 1 och 0,5 och nu går det mycket bättre. Övning ger färdighet som sagt :-)) Frigolitbit har jag inte provat med än men peppar peppar ta i träd så ska det väl fungera hyfsat nu. I morgon ska jag på kurs så nu håller jag på att packa ihop maskinen.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:55.