Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-06-25, 17:32   #1
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Strykjärn

Jag äger ett gammalt, gammalt strykjärn som helt saknar ångfunktion och är ganska slitet vid det här laget. Alltså är jag på jakt efter ett nytt. Frågan är nu vad man skall köpa. Jag är definitivt en nybörjare på området strykjärn. Jag har förstått att det bästa och "proffsigaste" är någon form av ångstation, men jag har nog varken råd eller plats till en sådan. Om man skall ha ett så bra strykjärn som möjligt i 200-500-kr-klassen, vad kan ni då rekommendera? Vad skall man tänka på?
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-25, 18:18   #2
OmDuInteFanns OmDuInteFanns är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 124
lång sladd!! Det finns inget så irriterande som en för kort sladd
OmDuInteFanns är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-25, 18:43   #3
hatte hatte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 99
Jag har ingen aning om det finns strykjärn med inbyggd timer, troligen inte. Men i alla fall, skaffa en timer om du inte redan har en, det har räddat mig flera gånger, annars hade mitt strykjärn kunnat stå påslaget i flera dagar ibland utan att jag haft en tanke på detta...

Annars, ja som redan nämnts: lång sladd är viktigt, annars går det förstås med förlängningssladd också.

En bra glidyta är viktigt. Teflon eller motsvarande...

//jonne
hatte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-25, 19:04   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Det finns flera bra strykjärn i den prisklassen vad jag vet. Det som är viktigt om man vill ha ett bra ångstrykjärn är att trycket på ångan är högt. Det blir ju aldrig som en ångstation men ju högre desto bättre. Själv köpte jag mig Philips Azur Precise 4330 för ca ett år sedan. Den har ett ångtryck på 100 g. Det sätter sig också i vänteläge i fall man skulle glöma bort det. Något jag också gillar är att det blir varmt fort, tror att det har med watt antalet att göra, ju högre desto bättre. Det kostade någonstans mellan 600-700 kr om jag inte minns helt fel.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-25, 20:10   #5
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Jag har också ett Philips Azur 4330 köpt förra året och som jag är jättenöjd med. Har även ett Braun Freestyle som ligger i samma prisklass som Philips Azur men är definitivt inte lika bra. Blir inte varmt lika fort, lägre watt och har ett något lägre ångtryck. Båda har timer.
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-25, 20:36   #6
Victoria_AB Victoria_AB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 87
I det senaste numret av Råd&Rön finns det ett test av just strykjärn. Om jag kommer ihåg rätt så var det två strykjärn som klarade betydligt bättre än de andra. Jag hittar inte tidningen tyvärr så jag vet inte vilka de är. Se om du kan få tag på den informationen.
Mvh Victoria
Victoria_AB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-26, 06:38   #7
hatte hatte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 99
Tänk vad man inte vet, jag hade ingen aning om att det finns järn med timer. Vad bra.

Jag har två st. strykjärn, dels ett gammalt Philips ångstrykjärn från 1970-talet med diskutabel ångpuff och rostfri glidyta som jag har vant mig vid och gillar. Dels ett "modernare" Tefal Aquagliss som jag har fått ta över. Detta strykjärn har en liten kontainer med blåa korn i. (Se länkad bild) Man kan plocka ur den lilla behållaren för att byta ut kornen när de blir overksamma? Vad är detta för korn? Någon som vet? Strykjärnets förra ägare har ingen aning.

Mystiskt strykjärn

Senast redigerad av hatte den 2006-06-26 klockan 06:50.
hatte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-26, 08:39   #8
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Råd och Rön brukar finnas på biblioteken. Har du tur kan det finnas strykstationer för ca 500 kr i veckans reklamblad.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-26, 10:49   #9
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Här är Icakuriren som också har gjort en test för strykjärn:

http://www.icakuriren.se/ArticlePage...cak679.dbp.asp
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-26, 13:29   #10
catla catla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 411
Kollat runt lite på nätet;

Philips Azur Precise GC4330 ligger runt 800-900 kr .
Modellen snäppet efter den, GC4320 ligger runt 600-700 kr.(Billigaste nät-priset inkl frakten = 670 kr)

Här är Smartsons senaste test (2005) av strykjärn;
http://www.smartson.se/test/hushall/strykjarn.aspx
catla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-26, 22:43   #11
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Undrar om någon av dessa kan vara nå't...

http://www.power.se/ProductList.aspx?sectionid=7483

...eller är de för billiga? Oftast får man väl vad man betalar för, men man kan ju inte gå bara på priset heller. Svårt när man inte vet vad man skall titta efter.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-30, 12:30   #12
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Tänkte bara säga att det kan vara bra att spara det gamla järnet också. Ibland syr man i t.ex siden, som inte tål vatten och även om man stänger av ångfunktionen så kan det komma droppar som gör vattenmärken, och det går inte att få bort på alla sidentyger. Jag har tre olika järn hemma, ett vanligt modernt ångjärn, ett utan ånga och ett stort tungt skräddarjärn, äved det utan ånga.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-30, 19:02   #13
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Med timer

Jag har ett strykjärn med inbyggd timer. Efter 30 min slår termostaten ifrån och kallnar trots att sladden sitter i väggen. Termostaten är så känslig så skulle man låta järnet stå still på sulan i 30 sek så slår det också av. Jätte bra och ingen risk att man bränner upp strykbrädan.

Märket är Tefal Avantis 90.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-05, 13:56   #14
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Det blev ett Philips GC4320, eftersom 4330 inte verkar gå att få tag på. Jag har fortfarande inte vågat använda det (kom just hem med det) eftersom jag inte är säker på att det är rätt att spendera 700 kr på ett strykjärn, särskilt inte när jag just beställt tyg för närmare 1000 kr från USA. Usch så slösaktig jag är!
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-06, 11:00   #15
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Jag har ett TEFAL Aquaspeed 160 som jag är ruskigt nöjd med. Köpte det på rea för 500:- när en Hemmabutik öppnade.
Måste säga att jag helt klart tycker att mitt järn var värt sina pengar. Hoppas du kommer trivas med ditt nya strykjärn!
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons