Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-07-05, 10:18   #1
jimutt jimutt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 78
Söker program

Hejsan, är ganska ny inom maskinbroderi och nu är jag på jakt efter ett program. Programmet jag vill ha är ett program där det ska gå bra att importera bilder som man har lagrat på datorn och sedan enkelt göra om dom till ett broderi. Det är en stor fördel om man kan rita på frihand i programmet också men det är ingen måste. Vilket program skulle ni rekomendera i så fall?(Det ska helst vara lättanvänt och inte kosta 50000kr )
jimutt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-05, 15:01   #2
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Emird, www.embird.com är ett billigt och bra program.

Du väljer vilka delar du vill ha och kan när du vill köpa till delar när behovet kommer.

Embird är nog inte det första man tänker på när det gäller automatik men det kommer nya möjligheter hela tiden. Som nu den senaste uppgraderingen av ”Studio Digitizing Tools” har ett autoverktyg som du klickar i de olika färgområdena med och får ett objekt klart. Med detta verktyg kan du göra vilka delar du vill i bilden med automatik och manuellt. Har inte hunnit att testa det ännu.

Embird har även en annan variant, ”FontEngine”, som skapar en bild till brodyr helt automatiskt. Men det beror helt på hur bilden, som måste vara en äkta vektorfil, är uppbyggt. Med äkta menar jag att man i ett program som kan läsa vektorfiler kan visa de olika objekten. Vektorfiler heter .wmf, .emf mm. Om du endast har .jpg eller .bmp kan du inte använda denna variant.

Den stora fördelen med Embird är att du kan ladda ner och testa gratis i 30 dagar. Det går dock inte att spara stygnfiler innan du köpt programmet.

För att testa den första varianten måste du installera både Embird base (Embird 2008, build 8.0) och Studio (Studio 5.0, build 8.0) som finns på sidan Download.

Gå sedan in i Studio, nålen med en tråd i längst upp till vänster. Ta in en bild, Image/Import, välj Yes. Nu väljer du verktyget näst längst ner på vänster, håll nere knappen så kommer en rad med olika typer av stygn. Välj tex. Fill för stora ytor och Column för satinsöm. Klicka i det område stygnen skall vara. Klicka Generate Stitches längst upp. Läs i hjälpen för mer information.

Den andra varianten måste man ha köpt FontEngine för att kunna göra men programskaparna har gjort så man kan testa ändå.

När du öppnar Embird väljer du Editor. Här väljer du File/open och leta reda på bilden du skall testa. Den måste då vara en äkta vektorfil, annars blir den bara som bakgrund. Du får upp en ruta där du bestämmer hur stor brodyren skall vara. Sedan kan det ta en liten stund beroende på hur stor brodyren skall vara.

Köper man till Studio Digitizing tools kan man göra detta i Studio och då även ändra i brodyren.

Freehand verktyg finn också men har själv inte använt det. Du måste för bästa resultat ha ett ritbord också.

Har du inga vektorfiler finns gratis att ladda ner på tex. www.clipartopolis.com Välj då .wmf när du laddar ner.

Embird Base kostar $144.
Studio Digitzing Tools kostar $150.
FontEngine kostar $145.

Totalt för dessa tre ca 2600 kr.

-----------------------------------------------------------------

Husqvarna www.husqvarnaviking.com/se/ har också möjlighet till automatik.

Även här klickar du i olika färgområden och får dem som stygn. Vet inte om det nyaste har en variant som själv skapar hela brodyren (som FontEngine i Embrid gör). Det får någon annan svara på.

Freehand finns möjlighet till.

Tyvärr kan man inte ladda ner och testa detta utan måste gå till en affär och leka där.

Vad det skulle kosta vet jag inte heller.

--------------------------------------------------------------

Det finns säkert andra program som andra kanske kan rekommendera.

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-05, 15:11   #3
jimutt jimutt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 78
Testade att ladda ned Embird. Men den går visst inte ihop med min dator. Jag använder Vista och jag har försökt med alla de sätt men jag får inte Studio att funka(men den är installerad till rätt ställe och allt).
jimutt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-05, 15:26   #4
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Jag ha själv inte Vista så jag är lite begränsad i kunskap här.

Det är problem för vissa andra har inga som helst problem med Embird och Vista. Programmakarna arbetar på det så att det skall fungera.

Det finns information du kan läsa här: http://www.embird.com/faq.htm#Embird

Om du har laddat ner Embird och studio som enskilda filer kan Studio ha hamnat i en annan mapp. Se till att båda läggs i C:\Program\Embird32. Studio läggs i C:\Program Files\Embird32 som standard.

Man kan ladda ner hela paketet i en fil om man vill. Den finns längst ner på sida Download. Då hamnar allt rätt med en gång.

Jag har några gratis lektioner för Embird som kan vara bra om du vill testa lite mer ingående.
Du hittar dem här:
http://www.ateljekreativ.se/page.asp...umLanguageID=2

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-05, 16:26   #5
jimutt jimutt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 78
Har fått igång embird nu.
Har bara lite problem att få till stygnsättningen :P
jimutt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-05, 17:12   #6
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Först och främst att lära sig stygnsättning tar tid vilket program du än använder. Gör små brodyrer som är snabba att testa i maskinen och hitta så enkla bilder du kan. Öka sedan svårighetsgraden. De gratisbilder Cliparopolis just nu har, brunnar, är inte de bästa att testa som första brodyrer. En smiley är kanske mer lagom att leka med :-)

Hur verktygen fungerar lär man sig ganska snabbt men att skapa en bra broydyr kan ta lite tid. Så ha tålamod.

Om du har laddat ner mina lektioner för hur man arbetar i Manager/Edior och Studio så skall du veta att dessa är för tidigare versioner och det nya verktyget för automatik inte finns med. Annars ser det ungefär samma ut.

I videon om nyheterna kan du få en snabb titt på hur det nya ser ut.

Har man lärt sig ett program är det sedan mycket lättare att förstå och lära sig ett annat då mycket av grunderna är lika. Så det är aldrig förspillt tid att lära sig ett och sedan köpa ett annat.

För den som vill testa lite längre än 30 dagar och dessutom kunna spara stygnfiler finns ett gratisprogram som heter Thred. Det skapar .pcs och .dst formaten. Kan din maskin eller ditt program inte läsa dessa så finns det andra gratis program som konverterar som wilcom.

Thred finns att ladda ner på www.thredworks.com

Jag kan tyvärr inte ge support på detta program, det är lite udda men lär man sig det har man mycket med sig till nästa (alla andra är lättare) och så vet man om det här med att skapa brodyrer är en grej för dig.

Om du inte hittar svar på dina frågor i mina lektioner eller på Embirds sida med Text Tutorials så fråga gärna.

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-05, 17:18   #7
jimutt jimutt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 78
Undrar en sak. Det står säkert i någon tutorial men det går nog lika snabbt om jag fågar här som om jag ska leta åt det själv.
Jag har använt mig av "Create fill object". Och nu ser det ut såhär:
http://i305.photobucket.com/albums/n...irdproblem.jpg
Nu vill jag göra "hålen" så att det blir som denna: http://i305.photobucket.com/albums/n...rdproblem2.jpg

Hur ska jag göra då?
jimutt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-05, 17:33   #8
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Du markerar det objektet som skall ha hål. I fönstret på höger sida finns objekten i ordning uppifrån och ner.

Till vänster finns ett objekt som heter Create Fill opening. Det är andra verktyget under det du använde för fyllningen. Ser ut som de två ovanför men med ett hål i.

Du sätter noderna runt ett hål. Högerklickar, välj finish. Välj verktyget igen och gör nästa hål. Upprepa tills alla hål är skapade.

Objektet till höger har nu ytterligera objekt om du tittar längre ner i det lilla fönstret. Vill du ändra eller ta bort ett av dessa så markera det, högerklicka och välj i listan.

Tips: för att snabbt få en satinkant runtom markerar du objektet. Välj i menyn Convert/Create outline from fill. Det finns nu ett till objekt till höger med en röd pil i, markera det och dubbelklicka i den blå tomma ytan till höger. Ett fönster öppnas. Välj Satin Stitches lite längre ner. Längst upp väljer du nu hur bred denna satinsöm skall vara. Vill du inte ha satinsöm ändrar du inte detta då blir det raksöm runtom.


Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-05, 17:56   #9
jimutt jimutt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 78
tack så mycket för all hjälp. Nu får jag se vad det blir jag köper. Kanske så väljer jag Embird :P.
Hmm, jag har en Pfaff 21434 med programvaran 4D file assistant. Men jag kan väl bara använda mig av .hus och .vip filer då? Så finns det något program liknande programmet du tipsade om Monica som jag kan använda för att kunna exportera filer i trial versionen?

Senast redigerad av jimutt den 2008-07-05 klockan 18:00.
jimutt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-05, 19:06   #10
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Tyvärr kan man inte på något sätt få de tester du gör i Embird till stygnfiler så länge du inte har köpt programmet.

Jag har bara sett File assistant i 3D och har bestämmt för mig att den kunde läsa de flesta filformaten där ute.

Det är bara att testa. Ladda ner filen här, den innehåller .eof, .vip, .pes och .jef. Om du i File assistant kan se dem (inte .eof) är det inga problem. Då drar du dem från ena sidan som är datorn till den andra sidan som är maskinen. Konvertering till ett format som maskinen läser gör automatiskt. Det finns nog en pil som man kan klicka på också om man vill det istället.

Men det finns andra här som har programmet och ka förklara bättre, och rätta mig om jag har fel.

.eof-filen öppnar du i Studio, om det går, och kan då se hur den ser ut. Det är det närmsta att göra eget du kan komma just nu.

Monica
Bifogade filer
Filtyp: zip liten-test.zip (31.9 KB, 93 visningar)
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-08, 15:16   #11
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Om du är ute efter att automatstygnsätta en bild, så finns här en tråd som jag startade för drygt ett år sedan - ett jämförande experiment med stygnsättning av en och samma bitmapp i olika program:

http://www.sysidan.se/forum/showthre...&threadid=9089

Janomes Digitizer t.ex. är suveränt till automatisk stygnsättning (om man har bråttom ).
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-08, 18:02   #12
jimutt jimutt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 78
Tack så mycket. Jo, digitizer såg faktiskt riktigt bra ut.
jimutt är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons