Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-06-19, 10:02   #1
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
brodera på tunn trikå (dam-topp)

Jag har stygnsatt en design helt fylld med svarta kanter, väldigt detaljerat och därmed också mycket tät (tog mig 2 hela arbetsdagar att stygnsätta!) och broderat på testtyg, och nu senast på handduk. Nu vill jag sätta dit den på en t-shirt. Designen är ganska stor, den är 12x14 cm stor ca.

Jag har aldrig broderat riktigt på tunn trikåtyg (singeljersey tror jag det är, och mycket stretchig och ganska tunn köpt från H&M) så jag undrar vilken metod är bäst? Vill inte gärna förstöra min topp som jag köpt för detta här. Jag har förtvättat toppen.

Nyligen har jag köpt på mig ett antal olika stabilisatorer. Filmoplast inkluderat och det är det jag tänkt använda om ni inte rekommderar mot det.

Ge mig er input!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-19, 10:06   #2
laika laika är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 273
har du inget annat tyg som du kan prova på som är likvärdig med din topp, det är inte så kul ifall det inte blir bra.
laika är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-19, 10:25   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det kan man ju göra, men orkar inte sitta med brodyren igen för "ingenting" slösa med tråd och tid... haha.

Jag har precis laddat upp det som det ser ut på handduken. Kan se i min album:
http://www.sysidan.se/albums/admin/viewpic.htm?ID=57220
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-19, 16:04   #4
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Vad duktig du är på att stygnsätta. Den ser jättefin ut!

Jag tror också att du ska provbrodera på ett liknande tyg som din topp är sydd av. Brodyren ser rätt tät ut och risken är kanske att den blir för "tung" på ett tunt trikåtyg. Jag skulle absolut prova först även om det är trådslöseri.

Filmoplast har jag använt mycket. Jag gillar det för att man vet att tyget inte flyttar sig. Om man spänner annat mellanlägg och tyget ordentligt i bågen så flyttar det sig inte heller men jag tycker att det är lite svårare. Jag tycker dock att det finns en nackdel med filmoplast och det är att nålen blir så himla kladdig av allt klister efter en stund.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-19, 20:34   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Tack!

Ja, jag har problemet att jag inte har liknande tyg hemma. Har bara lite tjockare, mer stumma jerseytyger och tyger som är lite grövre/tjockare, inte så fin o tunn. Och tjock dubbelsidig jersey.. inte som tröjan..

Jag funderade också på om den är för tät, men skam den som ger sig.. Så kanske om man mäter när man har på sig tröjan och nålar upp motivet och sen ser hur mkt det ska sträckas ut o sträcks ut när man sätter på bågen.. hmm.

Jag har använt filmoplast till de 2 sakerna innan. Nu ska jag byta nål, dock.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-19, 20:46   #6
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Jag skulle använda mig av totally stable eller filmoplast med superstrong (ej rivbart) under. Om motivet är tätt brukar filmoplasten perforeras och motivet blir buckligt. Vattenlösligt över. Du ska nog inte töja ut tyget innan du broderar
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-19, 20:54   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag har broderat innan (handduk och provlapp) på filmoplast och det gick bra, blev inte buckligt. Och när jag skulle ta loss när det var färdigt så var det inte löst heller.

Vad tror du?

Jag tror jag föredrar bara filmoplast så det sitter rejält fast. Jag tar bort hela skyddsfilmen så den klistras fast mot ramen och sitter som berget. Hatar när mellanlägg osv glider runt i ramens raksidor.

Och jag har inte superstrong heller tror jag. Bara tunn. Jag har två olika, men jag är dålig på produktnamn. En tunn utan stryka-på som är riktigt tunn och en medel med stryka-på.

Senast redigerad av ichigo den 2009-06-19 klockan 21:05.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-19, 21:30   #8
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Om det funkat innan med klisterpapper så borde det inte vara något problem. Lägg den tunna utan stryka på under kanske till och med två lager löst under ramen. Sy sen en fixram runt om så att det inte glider.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-19, 22:48   #9
@enga @enga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 294
Jag fixade här om dan en tunika i tunn singel jersey till en väninna som råkat spilla nåt och fått en massa fula fläckar fram.Använde 2 lager vattenlöslig soluvlies ( som ser ut som väv) spänt i bågen tillsammans med tyget och ett ganska så tätt broderi och det funkade alldeles utmärkt, resultatet blev riktigt bra. Fördelen är ju att det underlägget försvinner i tvätten vilket inte annat underlägg gör och det kan ju därför bli lite stelt.
Passa bara så du inte har alltför hård trådspänning så broderiet "dras ihop".
@enga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-19, 23:12   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Låter intressant. Ja jag har alltid tyckt det är tråkigt att mellanlägget "sparas" inuti brodyren o hjälper till att göra det styvt.

Skulle vara perfekt om det fanns filmoplast av vattenlösligt material, men det kanske är svårt att tillverka med lim på.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-20, 07:54   #11
LisaRoos LisaRoos är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 145
Jag brukar ha klisterspray när jag använder vattenlöslig väv.
LisaRoos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-20, 09:05   #12
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Löser det inte upp det hela?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-20, 10:27   #13
WiKa WiKa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 480
Vattenlösligt med lim

Hej!

Jag har vattenlösligt underlägg med lim på och jag har testat det på ett par projekt. Jag vet tyvärr inte vilket fabrikat det är, kanske Sulky. Köpte ett par meter i våran lokala syaffär på "lösvikt".

Kolla in på maskinbroderi.se som har sin annons här på Sysidan. Ett stort sortiment med de flesta underlägg man kan tänkas behöva. Annars kanske Bibbi, som också har annons under fliken annonser, har det hemma.

Är det akut, så har jag en bit kvar här hemma, ca 30 x 35 cm.

Lycka till med ditt fina broderi!

Katarina
WiKa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-20, 11:22   #14
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Tack för förslaget, men jag tror inte jag vill köpa ny stabilisator, jag har redan slösas för mycket pengar på brodyrtillbehör.

Jag ska testa med filmoplast senare eller imorgon. Jag berättar om resultat...
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-20, 11:26   #15
WiKa WiKa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 480
Ja en liten bild på den färdiga tröjan, vore kul att se!
En kompis till mig använder stretch-nål när hon broderar på stretchiga material i stället för broderinålen. Funkar kanon, och resultatet blir jättebra.

Lycka till!
Katarina
WiKa är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons