Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-03-25, 07:34   #1
charlotte_13 charlotte_13 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 186
Förändra vidden på byxben

Nybörjarfråga här..
Ska ta och sy ett par velourbyxor till 4-åriga dottern ur Meedoms bok enligt form 1. Tycker dock att de ser lite för raka ut i benen och skulle vilja öka vidden lite men känner mig osäker på hur jag går till väga så att det ser ok ut. Min bok, "Sy kläder" av Linda Gibson går ju igenom det mesta kring hur man förändrar mönsterdelar på olika sätt, men just vidden på byxben har hon hoppat över (kanske för att det inte är några konstigheter alls, vilket jag fått för mig).

Jag vill alltså inte ha jätteutsvängda byxben på något sätt utan bara öka vidden lite grann så att de inte är spikraka i sin form så att säga. Hur gör jag på bästa sätt? Var på byxbenet börjar jag lägga till? Ja, som sagt, ny på det här med att förändra mönster..
charlotte_13 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-25, 07:52   #2
emilia emilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 362
Om de smalnar av efter knäet så skulle jag göra ändringen lite mera rakt ner med början från knä.
emilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-25, 11:43   #3
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Vill du ha dem lite utsvängda så börjar du vid knäna. Vill du bara ha vidare byxben, men ändå raka, börjar du vid låret och vill du ha de vidare i allmänhet börjar du vid midjan.

Kort sagt, gör de vidare där du vill att de ska vara vidare. Ibland blir man nästan lite för försiktig i att tänka själv eftersom det finns så många "regler" och anvisningar, men många gånger är det inte svårare än att man lägger till där man vill lägga till.

Lycka till!
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons